اختصاص سهمیه بندی بنزین به هر نفر |آغاز واریز یارانه بنزین به هر کد ملی از این ماه +جزییات

تبلیغات بنری


به گزارش سارین، در حال حاضر قیمت یک بطری آب معدنی چندین برابر قیمت یک لیتر بنزین است و در این صورت مشخص است که مردم کنترلی بر مصرف خود ندارند. اما وقتی قیمت ها واقعی شد، مردم می توانند مصرف را مدیریت کنند.

زمانی که ما صادرکننده بنزین بودیم، اکنون واردکننده شده ایم و سالانه میلیاردها دلار در این زمینه هزینه می کنیم. به گفته کارشناسان روند فعلی قابل ادامه نیست در حال حاضر سالانه حجم زیادی بنزین تولید می شود و همه ما از آن استفاده می کنیم. اگرچه تولید بنزین در کشور بالاست، اما نیاز به واردات داریم و از این نظر راضی نیستیم.

کارشناسان کاهش قیمت و پایین بودن قیمت بنزین در کشور را از مهم ترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور می دانند. به گفته آنها باید به سمت اعمال روش های کنترل مصرف حرکت کرد.

بررسی های کارشناسی حاکی از آن است که اجرای سهمیه سرانه بنزین می تواند راهکار مناسبی برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. به این ترتیب مردم فقط تا حدی می توانند از بنزین یارانه ای استفاده کنند. آنها باید بیش از این مقدار را از بازار آزاد خریداری کنند. بنابراین انگیزه افراد برای مدیریت مصرف افزایش می یابد.

وحید احمدی نماینده مجلس گفت: بر اساس سخنان رئیس جمهور در دولت چهاردهم بنزین را افزایش نمی دهیم بلکه بنزین به صورت سهمیه ای در اختیار مردم قرار می گیرد و عدالت اجتماعی در تخصیص همه مردم است. سهم بنزین یارانه ای اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در این زمینه هر فردی فارغ از اینکه وسیله نقلیه داشته باشد یا نداشته باشد از سهمیه بنزین سود می برد.

وی ادامه داد: در طرح تخصیص سهم بنزین به هر نفر به جای اختصاص بنزین به هر خودرو به هر فرد مقدار مشخصی بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. افرادی که بیش از این سهمیه مصرف می کنند باید آن را در بازار آزاد خریداری کنند. کسانی که بنزین اضافی دارند می توانند در این بازار آزاد بفروشند.

این عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین سهم بنزین برای هر نفر به عدالت نزدیکتر است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کسانی که بیشترین امکانات را دارند بیشتر از بنزین یارانه ای استفاده می کنند.

اما کسانی که خودرو ندارند از این حمایت بهره ای نمی برند. اگر دولت بتواند در زمینه تخصیص سهم بنزین به مردم برنامه ریزی صحیح و واقعی داشته باشد و آن را اجرا کند، شاهد عدالت بیشتر در توزیع یارانه بنزین خواهیم بود.

آل احمدی بیان کرد: در طرح تخصیص سهم بنزین به مردم، مردم با توجه به دارایی و مصرف خود هزینه آن را پرداخت می کنند و فقرا از این حمایت بیشتر بهره مند می شوند. در این صورت کم کم افراد با هزینه های بالا آن را به قیمت واقعی می خرند و از این نظر مصرف کنترل می شود.

وی ادامه داد: اختصاص سهم بنزین از سرانه نه تنها از نظر عدالت اجتماعی به نفع ماست، بلکه از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی مردم بدانند که فقط مقدار مشخصی بنزین یارانه ای در اختیار دارند و باید بیش از این مقدار را به قیمت آزاد بخرند، شکی نیست که مصرف خود را کنترل خواهند کرد.

عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه با کمک سرانه بنزین علاوه بر بهبود مصرف به دلیل مزایای صرفه جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و ضایعات بنزین نیز حل می شود. در طرح تخصیص بنزین به مردم، بازار ثانویه ایجاد می شود و مردم می توانند در این بازار بنزین بخرند و بفروشند. در این بازار قیمت بنزین واقعی می شود.

در حال حاضر قیمت یک بطری آب معدنی چندین برابر قیمت یک لیتر بنزین است و در این صورت مردم به وضوح کنترلی بر مصرف خود ندارند. اما وقتی قیمت ها واقعی شد، مردم می توانند مصرف را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: روندهایی که در بالا توضیح داده شد در نهایت به نفع کل ملت است و منافع ما را تامین می کند. بنابراین نیاز است تا دولت چهاردهم برنامه مدونی برای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به ازای هر نفر داشته باشد.

آل احمدی گفت: دولت باید علاوه بر اجرای روش تخصیص سهم بنزین به ازای هر نفر، در جهت ارتقای فرهنگ مصرف گام بردارد. دارندگان انرژی باید به عنوان سرمایه ملی مردم جایگاه ویژه ای داشته باشند و از هدر رفت آن جلوگیری شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری

sadonline به نقل از سارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *