ترویج فرهنگ رژیم مصرف رسانه در بین خانواده ها در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران قرار گفت

تبلیغات بنری

به گزارش سایت صدای آنلاین، سید احمد علوی عضو کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در این شبکه اجتماعی نوشت:


اولین قدم ترویج فرهنگ مصرف رسانه در بین خانواده هاست.

خواسته او از جلسات کمیته فرهنگی شورای شهر آغاز می شود.

ترویج فرهنگ مصرف رسانه در بین خانواده ها در دستور کار کمیته فرهنگی شورای شهر تهران قرار دارد


بیشتر بدانید / چگونه مصرف رسانه های رژیمی را رعایت کنیم؟

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان درگیر استفاده از رسانه ها و فضای مجازی هستند و بخش بزرگی از زندگی ما را به خود اختصاص داده اند.

نحوه مصرف رسانه های رژیمی چگونه است؟
عریفه هدایتی – خبرنگار تحریریه جوان قدس: امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان درگیر استفاده از رسانه و فضای مجازی هستند و بخش بزرگی از زندگی ما را به خود اختصاص داده است. اگر حد مجاز و قابل قبولی برای میزان استفاده خود نداشته باشیم، مطمئناً از مضرات آن در امان نخواهیم بود، بنابراین باید برای مدت و نحوه استفاده خود برنامه و چارچوب مناسبی تدوین کنیم. در زیر به این سوال می پردازیم که چگونه یک سیستم رسانه ای مناسب برای خود ایجاد کنیم.

سیستم مصرف رسانه چیست؟
ما از هیچ ماده غذایی برای تغذیه بدن استفاده نمی کنیم، زیرا می دانیم ارزش غذایی هر ماده متفاوت است و همه آنها به یک اندازه برای بدن مفید نیستند، بنابراین سعی می کنیم بیشتر از مواد سالم و طبق دستور غذا استفاده کنیم یا مصرف کنیم. یک رژیم غذایی قبل از رفتن به بدن سالم تر، این سلامت بدن را تا حد زیادی تضمین می کند. پیام های رسانه ای را نیز می توان غذای روح دانست، یعنی همانقدر که سلامت جسم بر کیفیت زندگی ما تأثیر می گذارد، سلامت روح و روان ما نیز بر کیفیت زندگی ما تأثیر می گذارد. با این تفاوت که میزان و تنوع پیام های رسانه ای که در طول روز با آنها مواجه می شویم، بسیار بیشتر از غذاهایی است که در دسترس ماست! به همین دلیل انتخاب رژیم غذایی مناسب در برابر سیل پیام ها ضروری است.

نظام مصرف رسانه ای به معنای استفاده صحیح و متعادل از منابع رسانه ای است.

چه باید کرد و چه کاری نباید انجام داد
ابتدا برای شروع، باید رسانه های اطراف خود را بر اساس نیازهای خود و میزان اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می دهند طبقه بندی کنیم. سپس بیایید سعی کنیم آنها را مدیریت کنیم و برای هر کدام مبلغی را تعیین کنیم. از بعضی چیزها به شدت پرهیز کنیم، بعضی چیزها را مفید بدانیم و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهیم، بعضی چیزها را برای اوقات فراغت در نظر بگیریم و …. مدیریت هوشمند پیام‌ها ما را قادر می‌سازد تا نقد، تحلیل و پردازش ذهنی خود را افزایش دهیم. مصرف غذا باید مشروط و محدود باشد، مشروط به سالم بودن و محدود به مقدار لازم. همین ترتیب را در مورد رسانه ها نیز اعمال کنیم، زیرا رسانه وسیله رشد و اعتلای ماست نه مانعی برای رشد و شکوفایی استعدادها.

آدرس شیر اطلاعات …
فن‌آوری‌های جدید ارتباطی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که در آن افراد می‌توانند پیام‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه در سطح جهانی منتشر کنند. این باعث شد که با پدیده ای به نام جریان اطلاعات مواجه شویم. به معنای موقعیتی است که در آن اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع وجود دارد. این پدیده می تواند باعث اضطراب، سردرگمی و ناتوانی در تصمیم گیری، انتخاب یا نادیده گرفتن تمام یا بخشی از اطلاعات شود.

کمپ ترک اعتیاد رسانه ای
رسانه ها در رقابت با یکدیگر در ارائه اطلاعات زیاد سعی می کنند از تکنیک های متقاعدسازی برای جذب حداکثری ما استفاده کنند و در این صورت اگر مهارت انتخاب را ندانیم به سمت جذابیت بیشتری جذب می شویم. و قانع کننده و نه لزوماً آنچه لازم است و مفیدتر است، سپس به استفاده از آنها وابسته می شویم و این وابستگی گاهی به حدی می رسد که به اعتیاد رسانه ای می رسد. اعتیاد رسانه ای آثار مخربی دارد، پس سعی کنیم قبل از اینکه به آن معتاد شویم از آن فاصله بگیریم و از مصرف صحیح رسانه ای لذت ببریم تا نیازی به کمپ های ترک اعتیاد نداشته باشیم.

پیام برگر
پیام هایی که در طول روز دریافت می کنیم مانند یک همبرگر با لایه های مختلف است. باید حواسمان را جمع کنیم تا فریب ظاهر فریبنده پیام را نخوریم و سعی کنیم پیام پنهانی را که می تواند مضر یا مفید باشد پیدا کنیم و متوجه شویم.

تبلیغات بنری

sadonline به نقل از سارین

About The Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *