به گزارش وب سایت سارین، شکی نیست که جن ها به دلیل لطیف بودن بدنشان می توانند شکل دیگری به غیر از پیامبران، معصومین و شاید اولیای خدا داشته باشند. جن به خودی خود یک موجود کاملاً محسوس و فیزیکی نیست که با چشم قابل مشاهده باشد، مگر اینکه به شکل موجودات فیزیکی که معمولاً برای ما آشنا هستند مانند سگ و گربه به خود بگیرد. اما نمی توان گفت که گربه سیاه همان جن است، زیرا ماهیت خلقت آنها متفاوت است. گربه سیاه حیوانی است مانند سایر حیوانات، او موجودی ملایم از آتش است و وظیفه الهی دارد، اگر شکل گربه سیاه به خود بگیرد، فقط ظاهر خود را موقتاً تقلید می کند.
آیا جن ها می توانند به شکل حیوانات باشند؟
روایات اسلامی زیادی وجود دارد که احتمال این موضوع را تأیید می کند، اما این بدان معنا نیست که برخی از حیوانات در واقع جن هستند، بلکه جن می تواند موقتاً به هر شکلی تبدیل شود، اما شکل برخی از حیوانات مهمتر از سایر حیوانات است. با چشم انسان دیده می شوند.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند جن سه قسم است. گروهی از آنها بال و پر دارند و مانند ابر و باد در هوا پرواز می کنند. شکل های زیادی دارد و می تواند کوچک یا بزرگ باشد. گروه دیگر به شکل حیوانات است. حیواناتی مانند عقرب، مار، سگ، گربه و غیره. در مورد دسته سوم، زندگی در مکان های ایمن و ایمن ترجیح داده می شود و می توانند در مجالس شرکت کنند (منبع: المجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت). ، مؤسسه الوفاء، جلد 1). 60، ص 114).
در حدیثی از این قبیل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که می فرماید: جن به پنج دسته تقسیم می شود. گروه مانند باد در هوا است. گروه دیگر مارها، دسته سوم عقرب ها و گروه چهارم حشرات هستند. گروه پنجم مانند انسان ها هستند.
زیرا امکان رؤیت جن فقط مختص انبیا و معصومین است و مردم عادی نیز می توانند آنها را ببینند (منبع: کلینی، محمد بن یعقوب، اصول الکافی، ترجمه و تفسیر، قمری، محمد باقر، ج 4، ص 754). (قسمت دوم، ص 687، اسویه، قم، چاپ سوم، 1375.)
بنابراین، هرکسی می تواند آنها را در حالت های روحی خاص یا در موقعیت هایی که جن به شکل فیزیکی ظاهر می شود، ببیند. بعید نیست که برخی از انسان ها، حشرات و مارهایی که می بینیم جن باشند، اما مطمئناً همه این حیوانات جن نیستند. همچنین همه انسان هایی که می بینیم جن نیستند.
امام صادق علیه السلام فرمود: سگ سیاه رنگ جن است (منبع: الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، الغفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 322، تهران، دارالعلم). (الکتاب الاسلامیه چاپ چهارم 1407ق).
این روایت به معنای جن بودن همه سگ های سیاه نیست، بلکه ممکن است برخی از آنها نماد جن باشند. البته تعبیر دیگری هم از این ماجرا وجود دارد و می گویند شاید چون سگ سیاه یک رنگ در تاریکی شب به راحتی دیده نمی شود، پس مانند جن پنهان و نامرئی است.
در بخشی از روایت دیگر آمده است که امام حسن و امام حسین (علیه السلام) در جایی بیرون از خانه غایب بودند و در آنجا می خوابیدند. پس پیامبر صلی الله علیه و آله از آنان پیروی کرد و در کنار آنان ماری بود با موی نی و پر که آن دو امام را پوشانده بود.
وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله آمد، مار رفت و گفت: شهادت می دهم که اینها پسران شما هستند و آنها را حفظ کردم تا سالم نزد شما بیاورم. پیامبر صلی الله علیه و آله به مار گفت: تو کیستی؟ مار گفت: من فرستادهای از جن هستم، از جنیان نیسیبین. چون آیه ای از قرآن را فراموش کردیم مرا نزد تو فرستادند تا آن را یاد بگیرم (منبع: ابن بابویه، محمد بن علی، الامالی (لعل الصدوق)، ص 444-445، کتابجی، تهران، ششم. چاپ 1376).
در روایتی دیگر آمده است که وقتی سعد اسکاف خدمت امام باقر (علیه السلام) رسید، ناگهان شترهایی را دید که جلوی درب خانه صف کشیده اند. سپس شعارها شروع شد و مردان عمامه پوش از خانه بیرون آمدند. هنگامی که سعد اسکاف خدمت امام رسید، گفت: دیدم عمامه بر سر از خانه شما بیرون می روند. آنها چه کسانی بودند؟ حضرت همچنین فرمود که آنها برادران جنی شما هستند که نزد ما آمدند و از علوم دینی و حلال و حرام در دین سؤال کردند (منبع: الکافی، ج 1، ص 394-395، دارالعلم). کتاب). معارف اسلامی، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
sadonline به نقل از سارین