یالثارات الحسین یعنی چه؟ ریشه این شعار از کجا نشأت گرفته؟

تبلیغات بنری


«ثار» از کلمه «ثار» (تبدیل به الف) است. ثار در لغت به معنای خونخواهی و خونخواهی مقتول است (معنای خون و قاتل و دشمن نیز برای این کلمه ذکر شد) و عبارت «انتقام فلانی» به معنای کشتن انسان است. قاتل برای انتقام خونش قربانی.

مشهورترین شاهد بر این تعبیر «یا ثارات عثمان» است که در حدیث و در اشعار حسن بن ثابت آمده است. منادیان در این تعبیر قاتلان امام حسین هستند که برای ایجاد رعب و وحشت در دل هایشان خطاب می شود.

«ثار» به معنای خونخوار استعمال می شود و در اصل جمله این گونه بوده است: «ای خونخوار». بنابراین معنای عبارت این است: «یا خونخوار حسین». این عبارت خطاب به تشنه ی خون امام حسین علیه السلام است که به خونخواهی ندا می دهند.

حرف ل در «یا اطهار الحسین» لم استصاثه نامیده می شود و گاهی در عبارات استصحاب در ابتدای کلمات آمده است. گفته شده است که «یل الثارات» را می توان ساده یا به «یا الثارات» ترجمه کرد.

به هر حال تعبیر عمیقی است که باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. لااقل ممکن است به این معنا باشد که شما به امام حسین (علیه السلام) نگاه کنید و بگویید: ای خون خدا در بدن انسان! زیرا جان انسان خون است و شما جان انسان هستید. چه کسی خون شما را می خواهد؟ خون تو بهای خداست، زیرا حسین وسیله احیای دین خداست، یعنی خون خداست در پیکر جامعه بشری، تو «انتقام خدا» هستی. .

اصل و معنی جراحات حسین

یا جراحات حسینی یعنی تشنه خون حسین علیه السلام شعار انقلاب هایی بود که پس از شهادت امام حسین علیه السلام برای مطالبه خون او به پا شد. این شعار برای اولین بار در قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد الخزاعی و سپس در قیام مختار به کار رفت. صاحبان این شعار از این شعار برای اعلام آغاز قیام و تحریک طرفداران اهل بیت علیهم السلام استفاده کردند. ابومسلم خراسانی نیز در شکست بنی امیه از این شعار استفاده کرد. در برخی از روایات، شعار مهدی (علیه السلام) و یارانش در آخرالزمان یک شعار خواهد بود.

شعار قیام های شیعه

«یا انتقام الحسین» شعار قیام هایی بود که پس از شهادت امام حسین علیه السلام و خونخواهی آن حضرت برپا شد. این شعار در قیام ها علیه خلفای اموی نیز سر داده شد. پیروان بنی امیه معمولاً در برابر این شعار «یا اطهارالعثمان» سر بلند می کنند. شعار یلتسرات در برانگیختن طرفداران اهل بیت علیهم السلام بر ضد حکومت اموی تأثیر بسزایی داشت این شعار بر دل شیعیان و حتی هر مخالف حکومت بنی امیه تأثیر داشت. مردان با شنیدن این شعار از خانواده جدا شدند و به میدان جنگ رفتند.

قیام انتقام جویانه

اولین انقلابی که پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) در کوفه رخ داد و شعار تسبیحات حسین در آن خوانده شد، انقلاب ثواب است و اولین نفری که این جمله را گفت، حکیم بن منقذ بود. کندی و الولید بن غازین الکنانی، سلیمان بن صرد الخزاعی، رهبر این قیام، با یاران خود به حرم امام حسین (علیه السلام) رفتند شعار «آه من از الحسین بیزارم».

ظهور مختار

بر اساس منابع تاریخی، این شعار اغلب در قیام آل مختار به کار رفته است. اولین حرکت یاران مختار علیه عبدالله بن موطی در کوفه با این شعار آغاز شد. مختار همچنین به مردم دستور داد تا با شعارهای «لیل آل حسین» یا «منصور امت» آغاز قیام را اعلام کنند.
هنگامی که سپاه خاصبیه برای نجات بنی هاشم به رهبری محمد بن حنفیه وارد مکه شد، با شعار «یلتارت الحسین» به پیروان عبدالله بن الزبیر حمله کرد. همچنین هنگامی که عمر بن سعد کشته شد، کوفیان خواستار کشته شدن حسین شدند.

اران مختار علاوه بر بیان شعاری این عبارت را در اشعار حماسی خود نیز برای هیجان مردم به کار می برد. در شعر عبدالله بن همام الصلولی آمده است:

او در لیله المختار ما فوق العاده است
و یحیی بر رود جوانی شامو
دعای: «یا فی الحسین» قبول شد
حمدان را بعد از اینکه تکان خوردم نوشتم
و آن شب مختار، یعنی آن جوان
عجله داشت و شمع ها جوان بودند.
دعوت به ذکر (یا فدای حسین) می کرد.
گردان های همدان و هزی را پذیرفت.

قیام های بعدی

در قیام های شیعیان بعد از آل مختار هیچ شعار و شعاری نمی بینید. مثلاً در قیام زید، قیام یحیی علیه بنی امیه، قیام محمد نفس زکیه، قیام ابراهیم بن عبدالله معروف به قتل خمره و قیام شهید فخ علیه این شعار استفاده نشد. عباسیان اما از سوی دیگر خراسانی ها در قیام خود علیه بنی امیه از این شعار استفاده کردند.

گاهی این شعار برای غیر امام حسین (علیه السلام) نیز به کار می رود. قرمطیان با شعار یا محاصره حسینی، خون حسین بن زکرویه را طلب کردند.

شعار قیام حضرت مهدی

در روایات آمده بود که مهدی (علیه السلام) با همین شعار ظهور می کند. ابن مشهدی در المزار الکبیر از نماد امام یا نشانه ها یاد کرده است. در روایت شیخ صدوق، امام رضا (علیه السلام) در خطاب به ریان بن شبیب، در حالی که به گریه بر امام حسین (علیه السلام) سفارش می کرد، شعار اصحاب را خواند. مهدی (علیه السلام) «یلتارت الحسین». در همین روایت آمده است که فرشتگان بر سر قبر امام حسین علیه السلام اجتماع کردند تا زمانی که امام زمان علیه السلام ظهور کردند، مناجات خوانی کردند شعارها

ریختن خون امام حسین (علیه السلام) را امام زمان (علیه السلام) در احادیث دیگری ذکر کرده است. از جمله بر اساس حدیث امام صادق (علیه السلام) منظور مظلوم در آیه 33 سوره اسراء «…و شما مظلوم را كشتید و او را بر او مسلط كردیم. حجت…»، امام حسین علیه السلام و مراد از وصی او، امام ایستاده و از ریختن خون، حضرت قیام می کند. همچنین بر اساس احادیث دیگر، هنگامی که فرشتگان از دیدن واقعه کربلا ناراحت شدند، خداوند به آنان مژده داد که به وسیله حضرت قائم علیه السلام از ظالمان امام حسین (علیه السلام) انتقام خواهد گرفت. ).

تبلیغات بنری

sadonline به نقل از سارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *