آمار فروش ۶ ماهه سینمای ایران چه می‌گوید؟ /خطر تک ژانری شدن گیشه!

تبلیغات بنری


به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان، به گفته سامانی (سینما تیکت)، پرفروش ترین فیلم های فروردین تا پایان شهریور ماه «تگزاس 3» با 117 میلیارد تومان، «تمساح خونین» با 77 میلیارد تومان و «عشق مست» با فروش 67 میلیارد تومان هستند.

طی شش ماهه نخست امسال هفت میلیون و 500 هزار بلیت فیلم از طریق سامانه بلیت فیلم به ارزش 450 میلیارد تومان فروخته شد. نیمه اول سال 1403 روز شلوغی برای سینماگران بود و هنوز زمان زیادی برای تحلیل و بررسی اکران پاییز در سینما باقی مانده است، اما بررسی شش ماهه فروش فیلم نشان از محبوبیت و گستردگی این ژانر دارد. علاقه عمومی به آثار مختلف تئاتر طی ماه های گذشته.

حضور دو فیلم کمدی در جایگاه های نخست فروش بلیت، علاوه بر اکران بسیاری از فیلم های کمدی و استقبال مخاطبان از این آثار، بسیاری از سینماگران و اهالی سینما را به آینده کمدی فروشی در سینمای ایران امیدوار کرد.

حال و هوای دنیای کمدی

سینمای کمدی ایران با وجود همه این افتخارات و رکوردهای فروش فیلم، در چند سال گذشته بارها مورد انتقاد کارشناسان و فعالان عرصه سینما قرار گرفته است و یکی از نکات قابل تامل، فضایی است که در فیلم های کمدی ایجاد می شود. از فرهنگ جامعه ایران دور است.

منتقدان کمدی در جامعه ایرانی را خلق موقعیت هایی می دانند که در پس خلق لحظات به ظاهر خنده دار است، اما در واقع قابل تامل است و پیامی دارد و معتقدند برخی از متونی که امروز روی صحنه می آیند، سورئال و دور از واقعیت هستند زندگی روزمره و اینکه لمس و درک آنها برای مخاطب کار آسانی نیست، در نتیجه اعمال به مرور زمان فراموش می شوند.

فاطمه مولزاده در کتاب «بیماری های فیلمنامه نویسی در سینمای معاصر ایران» می نویسد: «فیلمنامه نویسی در سینمای کمدی ایران باید ابتدا به درک و به کارگیری بستر واقعی و معقول بپردازد، سپس به هیجان و شگفتی بپردازد احساس به هر یک از غریزه و تجربه نویسنده در آثار کلاسیک و همچنین دانش ساختار و بازنویسی مداوم مربوط می شود.

معایب به خطر انداختن ذائقه یک نوع مخاطب

نکته دیگری که مطرح می شود، محدودیت سینما به چند ژانر خاص یا به اصطلاح «تک ژانر» سینما است. منتقدان بر این باورند که تمرکز بیش از حد بر روی کمدی یا هر ژانر منحصر به فرد دیگری می تواند از تنوع ژانر بکاهد و دیگر حوزه های سینما را تضعیف کند.

انواع مختلفی از ژانرها در صنعت فیلم جهانی اتفاق می افتد، مانند اکشن، درام، عاشقانه، تاریخی، سیاسی، جنگی، بیوگرافی، اجتماعی، کمدی و غیره. این در حالی است که در کشور ما بیشترین فروش باکس آفیس متعلق به فیلم های کمدی است. آثار و تعداد کمتری از آثار اجتماعی یا تاریخی.

سینما علاوه بر رسالت سرگرمی، موظف به فرهنگ سازی در ابعاد مختلف جامعه نیز هست و این رسالت از طریق تولید آثار فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و غیره محقق می شود تنها منجر به فراموشی این نکته می شود، زیرا خلاقیت و موضوع سازی در کمدی ها را از بین می برد.

با گذشت زمان، در فیلمی که برتری مطلق ژانر کمدی در گیشه دارد، رقابت فیلمسازان ممکن است از ارزش هنری و فرهنگی بسیار دور باشد و تنها فروش در گیشه، ارزش برتر یک فیلم باشد. فیلم بر دیگری

فیلم ادامه دارد…

با همه این شرایط، سینمای ایران در تمامی ژانرها شاهد آثاری آماده رقابت با بهترین آثار بین المللی بوده و بارها در طول تاریخ با تکیه بر مهارت در جشنواره های معتبر و بزرگ بین المللی با آثار اجتماعی و مسئله محور خوش درخشیده است. و خلاقیت هنرمندان امروزی در حال حرکت به سمت بالا.

نمایش سینمایی نیمه دوم سال 1403 هجری شمسی با کمدی های «زودبیز» به کارگردانی رامبد جوان، «هفتاد و سی» کارگردان بهرام افشاری و «صبحانه با زرافه ها» کارگردان سروش صحت، علاوه بر آثار اجتماعی «استادان». به کارگردانی سروش صحت. سید عماد حسینی، فیلم های «آخرین برف» ساخته امیرحسین اصغری کارگردان و «بازی را بکش» ساخته محمد ابراهیم عزیزی در حال پیشرفت هستند و نوید یک سقوط جذاب را در گیشه می دهند.

نویسنده: امیرحسین پورزاد

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *