اعتکاف در کدام مساجد صحیح است؟

تبلیغات بنری


به گزارش گروه فرهنگی سارین ، اعتکاف یکی از با ارزش ترین عبادات دین مبین اسلام است که در آن انسان برای تقرب به خداوند از امور دنیوی جدا می شود و در جایگاهی خاص قرار می گیرد. معمولاً در مسجد نماز می خواند و مراقبه می کند. این عمل در روزهای خاصی مانند ماه رمضان به ویژه در دهه آخر آن و در روزهای دیگر توصیه می شود.

احکام اعتکاف شامل نکات مهمی است: اعتکاف باید در مساجد بماند، از کارهای غیر عبادی مانند خرید و فروش و معاشرت های بی مورد خودداری شود و به نماز و دعا و ذکر بپردازد. همچنین از همراهی با دیگران در امور دنیوی خودداری کنید و تمام وقت خود را به عبادت اختصاص دهید.

خبرگزاری «تسنیم» به تحلیل برخی از درخواست های بزرگان درباره اعتکاف در آستانه ایام فرخنده اعتکاف ماه رجب پرداخته است.

بیشتر

گرفتن جای دیگری در مسجد

سؤال: اعتکاف کسی که اعتکاف دیگری را در مسجد می گیرد، چه حکمی دارد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر تصرف حرام باشد، گناه و معصیت است، اما اعتکاف باطل نیست.

آیت الله سیستانی: اعتکاف صحیح است.

آیت الله شبیری: اگر عالم یا جاهل عذری نداشته باشد، اعتکاف او بنابراحتیاط باطل است. حتی اگر خودش غاصب باشد، حتی اگر غصب محل را فراموش کرده باشد.

آیت الله مکارم شیرازی: اعتکاف به دلیل غصب جایی در مسجد که حاجی دیگری قصد اعتکاف را داشته و مال خود را در آنجا گذاشته، اشکال دارد، اما اگر روی فرش غصبی اعتکاف کند، باید اعتکاف کند. اعتکاف کنید قطعاً اعتکاف او باطل می شود.

آیت الله وحید خراسانی: اقامه کننده اگر روی فرش دزدی بنشیند، گناه کرده و اعتکاف باطل نیست، اما اگر از جایی بیاید و جایی را اشغال کند و در آنجا اعتکاف کند. بدون رضایت او باطل است.

بازگشت صحیح

سوال: در کدام مکان ها تشخیص صحیح است؟

امام خمینی (ره): در مسجد النبی و مسجدالحرام و مسجد کوفه و مسجد بصره باشد و در مساجد دیگر محل دردسر است و در مساجد به نیت آن احتیاط شود. امید است و در مساجد دیگر جایز نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اعتکاف در هر مسجدی – حتی به جز چهار مسجد – تا زمانی که نام مسجد مربوط به آن باشد جایز است، مشروط بر اینکه مقصود جلب رضایت باشد. یعنی به این امید که مشیت خدا باشد و مختص مسجدالحرام نباشد و چه بسا یک شهر یا روستا چند مسجد داشته باشد.

آیت الله بهجت (ره): بودن در مسجد جامع و در جای دیگری غیر از مسجد صحیح نیست، اما مستحب است در مسجد النبی، مسجد حرام باشد. مسجد کوفه و مسجد بصره. (مسجد جمکران مسجد جم نیست).

آیت الله اراکی (ره) باید در مسجد جامع باشد و حضور در جای دیگری غیر از مسجد صحیح نیست، اما مستحب است در مسجد النبی (ص) باشد. مسجد کوفه و مسجد بصره.

آیت الله تبریزی (ره): در مسجد الحرام، مدینه، کوفه، مسجد بصره و مسجد جامع شهر نماز بخوانند.

آیت الله سیستانی: احتیاط واجب است و در صورت امکان اعتکاف در یکی از چهار مسجد: مسجدالحرام، مسجد مدینه، مسجد کوفه و مسجد بصره و اعتکاف در جماعت جایز است. مسجد شهر اگر امام جماعت عادل است وگرنه از جهت واجب است اگر مساجد زیاد است بهتر است در یکی از مساجد اعتکاف شود.

شروع اعتکاف در مساجد دیگر تأیید نشده است، اما امیدی به مساعد بودن آن نیست.

آیت الله صافی: در مسجدالحرام باشد و در خارج مسجدالحرام صحیح نیست، ولی مستحب است در مسجد النبی، مسجد حرم، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد. مسجد جمکران در حال حاضر یکی از مساجد جامع محسوب می شود و اعتکاف در آن جاری است.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره): در مرحله اول باید در مسجد هر شهر انجام شود. بله، اگر در مسجد جامع جا نباشد، اعتکاف در مساجد دیگر مانعی ندارد، مشروط بر اینکه سه مرتبه نماز با جمعیت زیاد خوانده شود.

آیت الله مکارم شیرازی: در مسجد جماعت در صورت امکان مستحب است در مسجد النبی (ص)، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره و در مساجدی که نماز جماعت اقامه می شود به طور مستمر اعتکاف شود.

آیت الله نور همدانی: در مسجد جامع باشد و در جای دیگری غیر از جامع مسجد صحیح نیست، ولی مستحب است در مسجد النبی، مسجد حرم، مسجد کوفه و بصره باشد. مسجد.

آیت الله وحید خراسانی: در مسجد جامع باشد و در خارج از مسجد صحیح نیست، ولی مستحب است در مسجد النبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری snn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *