به گزارش خبر جمعی فرهنگ و هنر سارین، چهل و سومین جشنواره بین المللی «فجر» در حالی کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود که اطلاعیه جشنواره تئاتر و سینما هنوز اعلام نشده است و تنها رئوس طرح پوستر در رسانه ها و بر روی آن بیان شده است. اینترنت.
این پوستر سر درازی دارد!
پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه ۱۴ دی ماه منتشر شد و به دلیل انتقادات فراوان دبیرخانه جشنواره تصمیم به تغییر و رونمایی پوستر در تاریخ دیگری گرفت.
پس از حذف پوستر قبلی جشنواره فیلم فجر، نوبت به جشنواره تئاتر فجر رسید.
نشست خبری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر «فجر» صبح روز شنبه 24 دی ماه در تالار وحدت برگزار شد و در حالی که مقرر شده بود پوستر جشنواره تئاتر، مهدی تافته، مدیر هنری تئاتر به نمایش گذاشته شود. این جشنواره در نشست خبری گفت: در مورد پوسترهای نمایش ها حساسیت وجود دارد پخش شد اما به دلایل فنی و غیرفنی جلسه به تاخیر افتاد. تلاش بر این است که علیرغم حساسیت ها و ملاحظات بر زیبایی شناسی تمرکز کنیم.
فجرمروز مغازه ندارد
پوسترها به عنوان یکی از ارکان اصلی جشنواره، نقش مهمی در جلب توجه مخاطب و ارائه آثار دارند و در معتبرترین و بزرگترین رویداد سینمایی ایران، جشنواره جهانی فجر، از پوسترها به عنوان نمایشگاه هویت فیلم ها و فرهنگ سینمای کشور؛ اولین اهمیت پوستر در جشنواره ها ایجاد هویت بصری برای رویداد است و می تواند اهداف و آرزوهای جشنواره را به اختصار بیان کند و از سوی دیگر با طراحی خلاقانه و جالب توجه مخاطب را برانگیزد.
از منظر بازاریابی، جامعه شناسی و فرهنگی نیز می توان پوستر را نقطه قوت جشنواره نامید و فضای یک دوره را هدایت می کند و در اینجا این سوال مطرح می شود که فجر چه چیزی را می خواهد به مخاطب خود نشان دهد؟
در 5 دسامبر 1403، نمایندگان رسانه ها و مسئولان جشنواره برای مراسم رونمایی از پوستر گرد هم آمدند. روی پارچه چوبی گذاشتند و همه منتظر بودند که باز شود، پرده برداشته شد و هویت فاچار فاش شد.
جشنواره «فجر» یک جشنواره هنری است و انتظار می رود اعلام آن چیزی جز یک نمایش هنری نباشد، اینکه آیا تصمیم گیرندگان قصد دارند شعار سیاسی نوعی آشتی با بیان غلط در جشنواره هنری را بیان کنند، جای سوال است. که هنوز جوابی ندارد
چه چیزی کمتر از خرس یا ببر؟
بهمنی شیرمحمدی فعال در حوزه گرافیک در رابطه با این شایعات گفت: یکی از مشکلات اساسی که در زمینه طراحی پوستر جشنواره های ایرانی مشاهده می شود، شایعه پراکنی بین چند نفر خاص است. در هر نسل از گرافیست ها حداقل پنج طراح در سطح جهانی وجود داشته است، اما متأسفانه طراحی پوسترهای جشنواره فجر بیشتر به عده معدودی واگذار شده است. این امر تنوع و نوآوری در صنعت را تا حد زیادی کاهش داده است.
مدیران فرهنگی باید افق دید خود را گسترش دهند و اجازه دهند نسل های جدیدی از هنرمندان و طراحان خود را نشان دهند. وقتی چنین مدیرانی در تصمیم گیری های مهم طراحی دخالتی نداشته باشند، نتیجه ای جز تکراری بودن و افت کیفیت نخواهد داشت. طراحی پوستر جشنواره باید فرصتی برای نوآوری و ارائه آثار جدید باشد تا اینکه هر سال طرحی مشابه یا ضعیفتر ارائه شود.)
نگاهی به هویت بصری جشنواره های بزرگ جهان
پس از بررسی نحوه انتخاب طراح گرافیک، اولین قدم تغییر سیاست هویت بصری جشنواره است. پوستر یک هویت بصری است که اهداف، ارزش ها و جذابیت های این رویداد سینمایی را بیان می کند. این قوانین به طور کلی در سراسر جهان رعایت می شود. پوسترهای کن معمولا تصاویری ساده و نمادین دارند که حس عظمت و سینمای کلاسیک را منتقل می کند. در جشنواره فیلم ونیز از تصاویر مربوط به شهر ونیز و فضای سینمایی آن استفاده شده است.
جشنواره فیلم ساندنس، بزرگترین جشنواره فیلم های مستقل آمریکا، به دلیل ماهیت مستقل خود، پوسترهایی با طرح های خلاقانه و گاها مینیمال دارد. جشنواره فیلم لوکارنو در سوئیس چهارمین جشنواره فیلم معتبر اروپا است. استفاده از تصویر “بزرگ” به عنوان نماد اصلی جشنواره یک عنصر ثابت در طراحی پوسترهای رویداد است. این گونه اتفاقات جهانی و برنامه های هدفمند آنها کم نیست و حالا اینجا سیمرغی ایرانی جای خود را به شعار سیاسی داده است.
امسال هم گذشت!
یک ماه مانده به جشنواره فجر، تغییر سیاست طراحی پوستر غیرممکن است و مشکل امروز، شهرت، کارکرد هویت بصری جشنواره سینما و تئاتر فجرورشان نیست.
مدیران و مسئولان قول دادهاند که بازطراحی کنند و اگر پوسترها مانند نشست خبری جشنواره تئاتر با مشکلات فنی و غیرفنی مواجه نشدند، بزودی در جلسات بعدی فجر پوسترهای او را میشناسد.
خبرنگار: امیرحسین پورزد