به گزارش گروه فرهنگ و هنر سارین، دیروز پنجشنبه 29 آذرماه که فیلم های بخش سودای سیمرغی چهل و سومین جشنواره فجر توسط منوچر شهسواری دبیر این دوره اعلام شد، واکنش هایی را در پی داشت.
محمودی گبارلو یکی از اعضای هیات انتخاب این جشنواره با انتشار یادداشتی در صفحه مجازی خود درباره روند انتخاب آثار و برخی مشکلات پیش آمده توضیحاتی ارائه کرد.
متن این یادداشت به این شرح است: «از بین نود و دو فیلم باید سی و سه فیلم انتخاب میشد، فرمت فیلم یا ویدیو مهم نبود، هر فیلم ارسالی دبیرخانه به هیئت انتخاب باید دیده میشد. . «این در صلاحیت هیئت انتخاب نیست که قوانین را رعایت کند، مثلاً فیلم اول یا دوم است یا فلان فیلمساز یا تهیه کننده چند فیلم دارد یا در چه سالی تولید شده است، همه اینها. با هم دیدیم و فیلم شروع شد ما معمولا از ساعت 8 صبح تا پاسی از شب فیلم می دیدیم.
هیئت انتخاب متشکل از هفت فیلمساز یا دوستدار سرشناس سینما بود که سابقه تماشای فیلم های خوب و به طور کلی سینما را برایشان مهم کرده بودند. هر کدام در کارشان مهارت ها و شایستگی های لازم را داشتند، البته با تمام ایرادات و نقاط قوتی که خودشان منکر آن نیستند. البته افراد دیگری هم می توانستند، اما قرعه به نام این گروه افتاد، تفاوت این گروه این بود که نگاه تخصصی جایگزین نگاه موضوعی و بعضا ایدئولوژیک شده است و نسبت به آن حساس و قاطع هستند، اما تصمیم گرفتیم که از حد معمول شروع نکنیم… بر این اساس، لحن فیلم باید درست و زنده باشد. داستان باید خوب روایت شود، ظاهر و احساس باید تازه باشد، روایت باید قوی و دلنشین باشد، باید شاهد نوآوری و خلاقیت باشیم، باید مخاطب را درگیر کند، بازیگران، چه بازیگر، چه فیلمبردار یا دیگران، باید حرفه ای عمل کنند. . و در سطح یک جشنواره معتبر تصمیم گرفتیم که به تهیه کننده و عوامل دیگر یا کارگردان معروف یا اولین فیلمش یا سازمان یا سازمان خاصی توجه نکنیم، برایمان مهم بود که فیلمساز چگونه می تواند آن را منتقل کند. ایده خود را در قالب به مخاطب ارائه می کند فیلمی خوب و قابل قبول با نوآوری و خلاقیت.
پس از تماشای فیلم، هر کدام از ما یادداشت های خود را یادداشت می کردیم، گاهی برای درک بهتر نکاتی که در مورد آنها سردرگم شده بودیم، نظر می دادیم یا سؤال می کردیم، اما برخی از افکار خود را در دفتر یادداشت می کردیم. بیشتر از همه دیدن چند فیلم ما را خسته و عصبانی می کرد و از دیدن چند فیلم لذت می بردیم و خستگی فیلم قبلی از بدنمان بیرون می رفت.
چند روز بعد از اتمام فیلم، چند روز بحث و گفتگو داشتیم تا به جلسه نهایی رسیدیم و باید تصمیم سختی می گرفتیم. گاهی دبیر جشنواره در جلسات پایانی یعنی توضیح و رفع ابهامات شرکت می کرد. به عنوان مثال، ما پرسیدیم که آیا تنوع ژانر یا تنوع موضوعی برای شما مهم است؟ گفتند ما می خواهیم جشنواره رنگارنگ یا هر چیز دیگری داشته باشیم، اما اگر این موضوع باعث بی عدالتی و بی انصافی در مورد فیلمی شد، این نظر را بگذارید. یکی از برگزیدگان جشنواره مسئول تهیه فهرست تئوری ها بود، کار بسیار سختی بود، نمی خواستیم از تلاش فیلمسازان برای رسیدن به عدد قانونی (سی و سه) بگذریم. اول از همه فیلم هایی را که سطح مطلوبی نداشتند و اصلا توافقی با آن وجود نداشت که 6 رای داشتند کنار گذاشتیم، نفر مخالف یا پنج نفر استدلال کردند، بعد دوباره رای دادیم، همین. . زمانی که فیلم هایی را که بیشترین رای را داشتند انتخاب کردیم و بقیه فیلم ها باز هم مخالفت کردند و موافقت کردند. بعد از بحث دوباره رای دادیم. برخی از فیلمهایی که رای زیادی کسب نکردند، طبق قوانین عادی رایگیری، هر فیلمی را که نصف کل رای یک (چهار رای) به بالا را به دست آورد، انتخاب کردیم و به بخش مسابقه اضافه کردیم. دو سه فیلم هم سطح رای آوردند، بنابراین چند فیلم را در این بین بحث کردیم و دوباره رای دادیم تا اینکه در نهایت به سی و سه فیلم رسیدیم و آخرین فیلمی را که به یک رای نسبی برای رزرو رسیده بود نگه داشتیم. که اگر فیلم از نظر فنی تعویض نشود.
در میانه راه اعلام کردند که برخی از فیلم هایی که به نظر اکثریت اعضا پسندیده اند مانند «پیرمرد»، «رکسانا» و «بی صدا» به صورت قانونی توقیف شده و اشتباهات در دسترس قرار گرفته است. به هیئت انتخاب برای تماشای این فیلمها میتواند سینمای ایران را متحول کند، بنابراین آنها را از فهرست انتخابی حذف کردیم.
همچنین هیئت انتخاب فیلم هایی را پیشنهاد داده است که به دلیل محدودیت های قانونی از مسابقه حذف شده و یا انتخاب نشده اند، مانند «پیرمرد» یا برخی از فیلم هایی که در سال های گذشته حساس بوده و اکران عمومی نشده اند، مانند «قتل». and Wild» با موافقت سازنده آن در قسمتی ویژه نمایش داده شود.
اما در نهایت؛ فیلم هایی را دیدیم که در جشنواره ثبت نام کردند و دبیرخانه به ما ارائه کرد، فیلم های دیگری هم هست که ندیدیم. هیئت انتخاب آنها را بر اساس توانایی، مهارت و ادب انتخاب کرد.
تحلیل من این است؛ اگر دیگران بودند، انتخابشان بیشتر این فیلمها در بخش مسابقه بود، چون بستگی به سلیقه و ظاهر افراد دارد. و نکته دیگر این است که پذیرش عضویت در هیئت گزینش واقعاً کار سخت و هیجان انگیز و شدیدی است، امیدوارم بتوانیم به عدالت نزدیک شویم.»
محمود گبارلو به همراه آرش خوشهو، منیر قادی، سعیدی سهیلی، حسین کرمی، محمدرضا مصباح و رعنا آزادی ور اعضای هیات انتخاب چهل و سومین جشنواره «فجر» هستند.