به گزارش سایت سارین، اکثر مراجع سنتی معتقدند که نماز با لباس مشکی مکروه است و دلیل بیزاری آن این است که پوشیدن لباس سیاه در اسلام مکروه است. چون لباس مشکی کثیفی و آلودگی را نشان نمی دهد و از آنجا که مسلمان باید مراقب نظافت خود باشد، پوشیدن لباس سیاه در اسلام مکروه است.
آیاتی از قرآن کریم در مورد نماز خواندن با لباس سیاه
قرآن کریم به فرزندان آدم دستور داده است که هنگام رفتن به مسجد زینت خود را بپوشند:
این آیه شریفه می تواند به زینت جسمانی که شامل پوشیدن لباس زیبا و پاکیزه، شانه زدن به موها، استعمال عطر و مانند آن است و همچنین زینت معنوی یعنی صفات انسانی، اخلاق، خلوص نیت و اخلاص اشاره کند. مثلاً در تاریخ زندگانی امام حسن (علیه السلام) می خوانیم که وقتی به نماز می ایستاد بهترین لباس خود را می پوشید. پرسیدند: چرا مهمترین لباست را می پوشی؟ فرمود: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و به همین دلیل است که برای راز و نیازم با پروردگارم زیباترین لباس را می پوشم.
پوشیدن لباس مشکی زیبایی ظاهری محسوب نمی شود، زیرا این لباس برای عزاداری در نظر گرفته شده است.
از طرفی استفاده از لباس روشن و سفید نشان دهنده پاکیزگی و نظافت انسان در هنگام نماز است، در حالی که این مشکل در لباس سیاه وجود ندارد و این لباس از نظر نظافت و بهداشت با لباس روشن و سفید قابل مقایسه نیست. پوشیدن لباس سفید و روشن، نشاط و وسعت ذهن را به همراه دارد و به عبادت امتیازات خاصی می بخشد، اما پوشیدن لباس سیاه این گونه نیست.
نظر حضرت آیت الله خامنه ای در مورد نماز خواندن با لباس مشکی
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سوالی: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ گفتم:
«پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری اهل بیت معصومین علیهم السلام برای تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، موجب اجر الهی در بیرون است نماز برپا نشده است
می توان گفت که از این جملات می توان معانی زیر را استنباط کرد.
- از آنجا که کراهت پوشیدن لباس سیاه در خارج از نماز ثابت نمی شود، پوشیدن آن از اول محرم تا آخر صفر جایز است. بلکه برای سجده شعائر الهی و اظهار اندوه است، زیرا کاری پسندیده و دارای ثواب الهی است.
پوشیدن لباس سیاه اگر به قصد اظهار اندوه و اندوه از مصیبت ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد، حتی در نماز، قبیح نیست.
پوشیدن لباس سیاه در نماز، به استثنای روزهای عزاداری، مکروه است. پس شلوار مشکی و پیراهن مشکی فرقی ندارد و به طور کلی پوشیدن لباس سیاه – غیر از جوراب – در نماز مکروه است.
بیزاری از لباس سیاه شامل جلباب و حجاب نمی شود. بنابراین چادر مشکی برای زن اصلاً ناپسند نیست و اشکالی ندارد. بلکه پوشیدن چادر مشکی به عنوان بهترین حجاب اسلامی بهتر است و اگر لباس های رنگارنگ توجه خارجی ها را جلب کند جایز نیست.
شایان ذکر است که نماز خواندن با حجاب مشکی و عبا و عمامه مشکی اشکالی ندارد و کراهت آن ثابت نیست.
فتوای مرجع سنت در مورد نماز خواندن زنان با چادر مشکی
می توان گفت که اکثر مراجع از جمله امام خمینی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی و آیت الله بهجت به زنان اجازه می دادند که با چادر مشکی نماز بخوانند. همانطور که در نظرسنجی امام خمینی(ره) آمده است:
زن باید با هر پوشش مناسب در مقابل مرد خارجی به حجاب کامل اسلامی پایبند باشد. مجرد مسلمان باشد یا کافر، در کشورهای اسلامی یا غیر اسلامی; اما شکی نیست که چادر به عنوان یک حجاب برتر از ارزش بالایی برخوردار است.
sadonline به نقل از سارین