به گزارش السد آنلاین، دستور اداری معاونت برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی که تنها شامل 6 فقره (شامل کمک هزینه مهدکودک، هزینه ایاب و ذهاب (سوخت)، هزینه مسکن، هزینه های ورزشی، هزینه های تلفن همراه و حمایت غذایی) از تاریخ لغو تصویب، معافیت مالیاتی بر حقوق و محدودیت هایی در حوزه معافیت از رفاه اجتماعی و موارد تشویقی و پرداختی ایجاد کرد.
با توجه به پیشرفت کار در این پرونده، شاکی درخواست ابطال نامه شماره 2100/1401/937 مورخ 13/04/1301 ه. به منظور توضیح این درخواست به اختصار موارد زیر را بیان کرد:
شایان ذکر است بند (اول) سند شماره 140109970906010610 مورخ 22/8/1301 هجری شمسی صادره از مرجع تخصصی مالیات و بانک ها در دیوان عدالت اداری عبارت است از: «مطابق با مفاد آرای قبلی. دیوان عدالت اداری» مرجع عمومی دیوان عدالت اداری، بدون درج موارد و صرفاً جهت شفاف سازی، آنچه به صورت کفالت و تشویقی به کلیه کارکنان پرداخت می شود، مشمول مالیات بر حقوق و دستمزد می باشد.
منظور از احکام صادره قبلی نیز همین احکام به شماره های 1957-9909970905811956 مورخ 19/12/1399، 140109970905811185 مورخ 26/6/1401 می باشد. [۲۹/۶/۱۴۰۱] 601 مورخ 2/9/1389 [۹/۱۲/۱۳۸۹] و در سند اصلاحی شماره 9809970905810073 مورخ 27/1/1398 از سوی مرجع عمومی دیوان عدالت اداری که در اسناد مذکور به اختصار با استناد به ماده 40 قانون الحاق موادی به قانون قسمت مالی دولت آیین نامه هایی که در سال 1383 به تصویب رسید، مزایایی را مشخص کرد که تسهیلات رفاهی برای حقوق بگیران به عنوان بخشی از مزایای کارکنان از شمول مواد 82 و 83 قانون مالیات های مستقیم مستثنی شده و صراحتاً بیان شد که این مصادیق وجود ندارد. مزایای انحصاری رفاهی و تشویقی که از شمول مالیات معاف است.
این در حالی است که معاونت برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی به استناد دستور اداری شماره 2100/1401/937 مورخ 13/04/1301 و بدون توجه به مقررات فوق الذکر. فقط برخی اقلام از جمله کمک هزینه مهدکودک، هزینه ایاب و ذهاب و ایاب و ذهاب (سوخت)، هزینه مسکن، هزینه های ورزشی، هزینه تلفن همراه و یارانه غذا از شمول مواد 82 و 83 قانون مالیات های مستقیم و سایر رفاهیات مستثنی است. مزایای تشویقی مشمول مالیات هستند که همانطور که در بالا توضیح داده شد با مقررات فوق الذکر مغایرت دارد.
بر این اساس وی ابطال دستور اداری شماره 2100/1401/937 مورخ 31/04/1301 از معاونت برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی در خصوص اصلاح مالیات حقوق و دستمزد سال 1401 هجری قمری را خواستار شد. کارمندان از نظر اعمال و محاسبه اقلام مشمول معافیت مالیاتی (فقط شامل کمک هزینه فرزندان ریاض، هزینه ایاب و ذهاب (سوخت)، هزینه مسکن، هزینه ورزش، هزینه تلفن همراه و یارانه غذا) و همچنین شامل مالیات برای کلیه امور اجتماعی می باشد. مزایای رفاهی و تشویقی درخواستی بر خلاف کلیه مقررات و تصمیمات فوق.
همچنین خواهان تقاضای اعمال ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری به موضوع شکایت را به موجب طرح قانون تکمیلی که به شماره 1421355 مورخ 3/3 در اداره ارجاعات مرجع عمومی دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است. 28/1402.
متن شکایت به شرح زیر بود:
نامه شماره 2100/1401/937 مورخ 13/04/1401 معاون برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی اداره کل تامین اجتماعی
«دستور اداری
حوزه: معاونت برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی
موضوع: اصلاح مالیات حقوق سال 1401
مدیرکل محترم تامین اجتماعی استانداری…
مدیر درمان تامین اجتماعی استانداری…
خوش آمدید
صمیمانه؛ به استناد دستور اداری شماره 372/1401/2100 مورخ 22/02/1401 در خصوص نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال 1401 که بر اساس بخشنامه شماره 7/1401/200 مورخ 10/2/1301 هجری شمسی تنظیم شده است. امور مالیاتی به اطلاع می رساند با توجه به اصلاح بخشنامه شماره 200/13/1401/200 مورخ 28/2/1301 توسط مؤسسه مذکور موارد عدم احتساب مالیات حقوق به 6 فقره از جمله کمک هزینه مهدکودک محدود گردید. هزینه های رفت و آمد (سوخت)، هزینه مسکن و هزینه های ورزشی و هزینه های تلفن همراه و غذا از ابتدای سال 1401 هجری شمسی به جز موارد ذکر شده در بالا مشمول مالیات می باشد. بنابراین پرداخت هایی که از ابتدای سال به عنوان موارد غیر فراگیر درج شده است باید مشمول مالیات بوده و مالیات متعلق از حقوق و مزایای ماه جاری کسر شود.
شایان ذکر است با توجه به بلاتکلیفی برخی از واحدها در مورد میزان اعمال دستور اداری شماره 13912/1400/1000 مورخ 21/12/1300 آمده است که مالیات مشمول حق الزحمه افراد نخواهد بود. قبلاً یک دستور اداری در خصوص موارد عدم ادغام بوده است که این حکم اداری در سال 1401 لازم الاجرا نیست و کلیه حقوق و دستمزدها و پرداختی ها اعم از حق اولاد، کمک هزینه عائله مندی و … به جز موارد شش گانه فوق مشمول است. مالیات با تصریح بر اینکه معافیت های موضوع ماده (91) قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین به قوت خود باقی است. معاون برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی
مدیرکل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور توضیح داد که به موجب لایحه قانون شماره 7100/1401/7916 مورخ 7/12/1301 ق.
«همانطور که مستحضرید، طبق قسمت پنجم بند (الف) و بند (ب) تبصره شماره 12 قانون بودجه سال 1401، نرخ مالیات بر حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی با احتساب مبلغ مقرر در آیین نامه استخدامی از جمله حقوق استخدامی حقوق کارمندان، مدیریت فوق العاده، فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداخت ها و مزایا به استثنای تعطیلات پایان سال به شرح زیر است: حق الکار بود. مشمول مالیات در قانون مالیات های مستقیم می باشد و اسناد مورد استناد شاکی مربوط به قبل از سال 1401 هجری قمری بوده و معافیت های مربوط به مالیات حقوق مندرج در قانون مالیات های مستقیم و مدارک مورد استناد شاکی در قانون مالیات های مستقیم اجرا نشده است. سال 1401 و بر این اساس در قسمت اخیر دستور اداری شاکی مشمول مالیات حقوق و دستمزد کلیه پاداش ها تایید شد.
با توجه به استناد شاکی به بند (اول) سند شماره 610 مورخ 22/8/1401 کمیته تخصصی مالیات ها و بانک ها در دیوان عدالت اداری، لازم به ذکر است علیرغم آنچه در بند (اول) آمده است. در سند فوق الذکر، در راستای آرای قبلی مرجع عمومی دیوان عدالت اداری و کما در گذشته، مزایای مراقبتی و تشویقی بدون احتساب موارد و صرفاً به عنوان شفافسازی و در حدود متعارف به کارکنان پرداخت میشود. از پرداخت مالیات معاف است ولی چنین استنباط می شود که مفاد آراء هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری لازم الاجرا نبوده و طرف دارای راهنمایی است و از طرف دیگر همانطور که در بند فوق توضیح داده شد مفاد فصل پنجم بند (الف) و بند (ب) تبصره شماره 12 قانون بودجه سال 1401 مشخص بوده و لذا شکایت شاکی در این خصوص بی اساس است.
در خصوص مطالب ارسالی آمده است: دادخواست های مورد استناد شاکی یا مربوط به مالیات بر حقوق کارمندان در سال های قبل از 1401 بوده و یا جنبه اشاره دارد، در حالی که دستور اداری شماره 2100/1401 توسط سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است. و عامل پشتیبانی شماره /937 مورخ 13/04/1401 هجری شمسی مطابق جزء پنجم بند (الف) و بند (ب) تبصره شماره 12 قانون بودجه سال 1401 هجری شمسی، نتیجه این آیین نامه می باشد. که هر گونه پرداخت، از جمله پاداش، پاداش و غیره. مشمول مالیات حقوق و دستمزد می باشد و تنها 6 مورد از پرداخت مالیات معاف است. بر این اساس شکایت شاکی بی اساس است و شکایت وی باید رد شود.
مرجع عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 9/5/1303 هجری شمسی با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء رأی ذیل صادر شد.
رأی مجمع عمومی
اولاً مرجع عمومی دیوان عدالت اداری قبلاً براساس مصوبه شماره 601 مورخ 9/12/1389 و اصلاحیه شماره 9809970705810 پرداختی از دستگاه های دولتی و غیردولتی را در قالب امور حمایتی و تشویقی بدون محدودیت پذیرفته است. مورخ 27/1/1398 و این مصوبه به معنای محدود و محدود بودن آنها نیست.
ثانیاً: به استناد نظرات مرجع عمومی دیگر دیوان عدالت اداری از جمله مصوبه شماره 1957-9909970905811956 مورخ 19/12/1399 این مرجع، رأی مبنی بر بطلان مفاد این آیین نامه با حذف موارد مندرج در این آیین نامه صادر شد. علامت نگارشی (…) یا او با ذکر مثالهای انحصاری، نمونههایی از رفاه و انگیزه را به هم مرتبط میکند.
ثالثاً: بر اساس فصل پنجم بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، بند (و) تبصره 12 و بند (الف) تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 کل کشور. و شورا در محدوده مالیات بر حقوق و منابع آن، دیوان دادگستری کل اداری و سازمان تخصصی مالیاتی بانک را تدوین و آراء صادره از آنها به موجب ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری به شرح زیر است. مبنای تشریفات مراجع قضایی و اداری به استناد بسیاری از آرای صادره از جمله رای شماره 140109970905812685 مورخ 18/11/1401 و 140231390002394089 مورخ 14/09/1402 و مرجع عمومی دیوان عدالت اداری 1402. مورخ 23/8/1301 مرجع تخصصی مالیات های بانکی، احکام قوانین بودجه را با حفظ مقررات مالیاتی مندرج در قانون مالیات های مستقیم به شرح فصل سوم فصل سوم (مواد 82 تا 92 در موضوع مالیات بر حقوق و دستمزد) و همچنین سایر مقررات مالیات بر حقوق در سایر قوانین جاری و مبنای عمل و آنچه از قوانین و مقررات مذکور با قوانین بودجه استنباط می شود این است که پرداخت های مختلف تحت عنوان حق مستخدم که برای امور رفاهی و انگیزشی و بدون تعریف حقوق و دستمزد بدون محدودیت از جمله پرداختی تحت عنوان حقوق اولاد، حقوق خانواده و امکانات رفاهی مانند تحرک، مهدکودک و غیره که به کارمند پرداخت می شود (صرف نظر از شرایط) می باشد. این که با حقوق کار می کرد) یا در مرخصی استعلاجی یا استحقاق مرخصی یا چیزی مشابه) صرف نظر از میزان کارایی، بهره وری و فعالیت خود، از پرداخت مالیات بر حقوق معاف است مالیات بر حقوق و دستمزد و مفاد ماده 40 قانون تبعی با توجه به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، صرفاً از حیث تشریح پرداخت مزایا در بخش دولتی و مواد 35 و 36 قانون کار کشور است جمهوری اسلامی ایران تأیید می کند که این گونه موارد در حیطه مزد نیست و با عنایت به موارد فوق، دستور اداری شماره 2101/13/13 سازمان تامین اجتماعی صادر شده است. صرف نظر از موارد ذکر شده، تنها 6 مورد را شامل معافیت از مالیات حقوق و ایجاد محدودیت در معافیت از امور مراقبتی، تشویقی و پرداختی از این دست که خارج از حدود اختیارات و مغایر با قانون است. مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 13 و در قانون شماره 88 از قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392 از تاریخ تصویب فاقد اعتبار است.
این رأی در خصوص تشریفات و تصمیمات مراجع قضایی و اداری به استناد ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 10/2/1402) صحیح و ملاک کار است.
رئیس اداره کل دیوان عدالت اداری – حکمت علی مظفری
sadonline به نقل از سارین