خبر مهم بنزینی | ماجرای بنزین لیتری 38 هزار تومانی چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت سارین، ناصر عاشوری دبیرکل اتحادیه کارفرمایان صنعت پالایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: بحث ایرادات بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه ما بحث ایرادات بنزین را داریم. باید به مدیریت بنزین توجه ویژه ای داشت». مصرف و اصلاح روش های غلط مصرف در کشور.

وی افزود: از اصلاح فرهنگ مصرف تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف تا توسعه حمل و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیرکل انجمن صنفی صاحبان صنایع پالایشی تصریح کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به 112 میلیون لیتر رسیده و این در حالی است که تولید روزانه بنزین بین 98 تا 104 میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: از سال 1378 تا 1402 مصرف بنزین بین 38 تا 40 درصد افزایش یافت و عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این امر دخیل بود. اتوبوس های بین شهری و بین شهری در ایران به جای افزایش، کاهش یافته و برای توسعه حمل و نقل ریلی کار موثری انجام نداده ایم.

عاشوری با بیان اینکه اگر امروز آب معدنی را در باک خودروها بریزیم بسیار گرانتر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید جسورانه وارد بحث اصلاح قیمت بنزین شوند و پس از آن باید بازگشت به افزایش تدریجی سالانه قیمت بنزین و حامل های انرژی.
دبیرکل انجمن صنفی صاحبان صنایع پالایشگاهی با اشاره به اینکه قیمت هر لیتر بنزین وارداتی به کشور 38 هزار تومان قیمت دارد، گفت:

وی افزود: در بخش تولید انتظار راه اندازی پالایشگاه 300 هزار بشکه ای رویکرد درستی نیست. بلکه می‌توان با استفاده از توان بخش خصوصی ده‌ها پالایشگاه با ظرفیت‌های 10 تا 40 هزار بشکه به عنوان پالایشگاه‌های کوچک ساخت که با اصول پدافند غیرعامل منطبق است و منجر به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور می‌شود. کشور به خصوص بنزین

دبیرکل سندیکای مالکان صنایع پالایشگاهی از اضافه شدن پالایشگاه آبادان به فهرست پالایشگاه ها بر اساس نظر انجمن ملی پالایش نفت خبر داد قانون مربوطه

وی ادامه داد: در سال 1402 هجری شمسی پالایشگاه های کشور تا 141 درصد به سوددهی دست یافتند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این در حالی است که ما باید 31 حماس مالیات مستقیم به دولت بدهیم و 168 حماس به دولت بدهکار هستیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: امروز اقشار متوسط ​​و پایین دریافته اند که بیشترین بخش از عدم تعادل اقتصادی در کشور ناشی از حمایت ها و یارانه های حامل های انرژی است. راه حل و اساس اصلاحات نوسازی قیمت هاست. اما این یک شبه محقق نمی شود، زیرا ملاحظات اجتماعی و امنیتی زیادی وجود دارد و دولت جدید باید با رعایت همه پیوندهای فرهنگی، قدم به قدم این کار را انجام دهد.
احمد معروفی به راهکارها و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت بنزین اشاره کرد و گفت: ابتدا برای رفع بی تعادلی بنزین باید اولویت ساخت و تکمیل پالایشگاه های موجود از جمله تکمیل پروژه مهر بای باشد و این پالایشگاه ها و پالایشگاه های کوچک باید در اسرع وقت پیگیری و راه اندازی شوند.
وی تاکید کرد: با افزایش ظرفیت پالایشی باید به فوریت و با اولویت برخورد شود زیرا مصرف در کشور ما بی وقفه در حال افزایش است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر برنامه ای برای افزایش فوری و جدی ظرفیت پالایش نداشته باشیم، همچنان عقب می مانیم و ناهماهنگی ما تا سال ها متضرر خواهد شد. ” “.

وی با بیان اینکه از ساماندهی توانمندی های موجود در داخل کشور در حوزه پالایشگاهی غفلت کرده ایم، تصریح کرد: اگر سازماندهی و مدیریت صحیح و بهینه منابع در داخل کشور بین پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و پالایشگاه های کوچک خصوصی وجود داشته باشد؛ در این راستا باید به سمت سازماندهی و مدیریت صحیح و بهینه منابع در داخل کشور حرکت کرد. می‌توانیم مقداری از نیترات را جایگزین کنیم، مثلاً برخی پتروشیمی‌ها افزودنی‌های بنزین را صادر می‌کنند، در حالی که می‌توانیم این افزودنی‌ها را به صورت محلی به بنزین تبدیل کنیم.

معروف خانی گفت: شرکت های پتروشیمی اکنون این افزودنی ها را به کشورهای عربی خلیج فارس صادر می کنند و با نفتای موجود در این کشورها مخلوط کرده و به بنزین تبدیل می کنند و دوباره به کشورمان می فروشند. اما اگر از این محصولات داخلی برای تولید بنزین استفاده کنیم، بخش زیادی از تقاضا را تامین می کنیم. به عبارت دیگر، اگر این تضادها مدیریت شود، به رفع بخشی از این ناهماهنگی کمک می کند.

وی در خصوص اینکه آیا پتانسیل قطب و صادرکننده بنزین را داریم، گفت: با توجه به وضعیت تولید، عدم تعادل بین تولید و مصرف، افزایش مصرف سوخت و عقب ماندگی ظرفیت تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین ممکن است. طی چهار تا پنج سال آینده محقق نخواهد شد، اما اگر بتوانیم ظرفیت پالایشگاه را افزایش دهیم و منابعی را که در اختیار داریم به درستی مدیریت کنیم، شاید بتوانیم در یک برنامه 4 تا 5 ساله به حالت منبع بنزین برگردیم. .

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره راه اندازی پالایشگاه های سایر کشورها برای صادرات نفت و توانایی تأمین بنزین مورد نیاز کشور توضیح داد: زمانی این ایده مطرح شد که انرژی‌های فعال ممکن است این باشد، اما واقعیت این است که ساخت پالایشگاه 4 تا 5 سال طول می‌کشد، در صورتی که ساخت پالایشگاه در کشورهای دیگر با قصد بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی در سایر کشورها، عدم تعادل را تا حد امکان برطرف کند. هزینه موجود کار درستی است، اما با هدف ساخت پالایشگاه در کشورهای دیگر از A تا Z برای جلوگیری از مشکل آلودگی در داخل کشور، این راه حل چندان درستی نیست، زیرا آلودگی قابل کنترل و مدیریت است. و هزینه نیروی انسانی و حامل های انرژی در هیچ کجای دنیا شبیه کشور ما نیست و مهم ترین چیز فراوانی منابع نفت خام و میعانات گازی در کشور است.

وی تاکید کرد: ساخت پالایشگاه در خارج از کشور برای مصون ماندن کشور از تحریم ها و غیرضروری آن کار درستی نیست، باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا کل ظرفیت استخراج داخل کشور را به یک سری فرآورده های با ارزش پالایشی تبدیل کنیم. برای کسب ارزش افزوده و رفع کامل نیازهای کشور.

معروف خانی به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: امروز اقشار متوسط ​​و پایین متوجه شده اند که عمده عدم تعادل اقتصادی در کشور ناشی از حمایت و یارانه از حامل های انرژی است که راه حل و مبنای اصلاح است. راه حل این است که قیمت ها را به روز کنید. اما این یک شبه اتفاق نمی افتد، زیرا ملاحظات اجتماعی و امنیتی زیادی وجود دارد و دولت جدید باید این کار را مرحله به مرحله انجام دهد و به همه پیوندهای فرهنگی احترام بگذارد و مطمئن شود که مردم اصل این محل مصرف را درک کنند. یارانه انرژی که قرار است از منابع عمومی و بودجه دولت کسر شود و خرج خود مردم شود.
وی افزود: محل هزینه ها را به گونه ای توضیح دهید که ظاهر آن برای مردم مشخص باشد و به آن توجه کنید تا مردم به خوبی متوجه شوند که افزایش هزینه ها منجر به جبران عدم تعادل اقتصادی در نتیجه کنترل تورم می شود رشد در حال وقوع است و بودجه دولتی در حوزه های عمران و خدمات اجتماعی افزایش می یابد، یعنی خدمات ملموس به مردم اضافه می شود. اگر این مکمل های اقتصادی لازم برای کشور لحاظ شود. اصلاح قیمت ها بر اساس یک اصل گام به گام می تواند به عدم تعادل انرژی، صرفه جویی و مصرف بهینه سوخت کشور کمک کند.
منبع: اقتصاد آنلاین

تبلیغات بنری

sadonline به نقل از سارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *