سرنوشت عجیب جنگنده میگ ۱۷ داعشی در تهران/ مصاحبه دانشجو با کارشناس هوانوردی درباره اهمیت و بازسازی این جنگنده

تبلیغات بنری


به گزارش گروه سیاسی سارین ، هوانوردی نظامی با سابقه ای غنی و مملو از موفقیت ها و شکست های نظامی بخشی از هویت و فرهنگ بسیاری از کشورهاست. در این میان، جنگجویان به عنوان سلاح های نمادین، داستان هایی از جنگ ها و دگرگونی های سیاسی را روایت می کنند. یکی از جنگنده هایی که تاریخچه ای پرماجرا و چشمگیر دارد، میگ 17 است. این هواپیما در شوروی برای مقابله با تهدیدات هوایی غرب طراحی و تولید شده است.

در درگیری با تکفیری ها یکی از رزمندگان یگان تبلیغاتی داعش به اسارت نیروهای مقاومت درآمد که در سال 1396 به عنوان نماد نبرد مدافعان حرم با تکفیری ها به این کشور منتقل شد. عملیات تکفیری ها پس از انتقال داعشی به کشور، رزمنده مذکور که آسیب زیادی دیده بود، بدون پروتکل نگهداری از موزه به باغ موزه دفاع مقدس منتقل و در هوای آزاد زیر باد و باران نگهداری شد. خسارت زیادی به بدنه این هواپیمای داعش وارد کرد.
سارین پیش از این در گزارشی دقیق و تصویری به بررسی وضعیت این مبارز پرداخته بود

بیشتر:

میگ 17 داعش در تهران/ با ارزش ترین غارت سپاه از داعش که با باد و باران منهدم می شود.

بازسازی و نمایش صحیح این هواپیما نه تنها به حفظ بخشی از تاریخ کمک می کند، بلکه می تواند الهام بخش نوآوری و قدردانی عمیق تر از صنعت هوانوردی باشد. در زیر، روند بازیابی را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد دانیال بهمنشیک کارشناس و عکاس هوانوردی در گفت و گو با سارین درباره جنگنده میگ 17 و اهمیت تاریخ هوانوردی نظامی ایران توضیح می دهد:
سرنوشت عجیب جنگنده میگ داعش در تهران/ گفتگو با کارشناس هوانوردی درباره اهمیت و بازیابی آن
دانشجو: با توجه به تصاویر منتشر شده و وضعیت میگ 17، می توانید تاریخچه کلی این جنگنده را برای ما توضیح دهید.
دانیال بهمنش: میگ 17 پس از موفقیت های MiG-15 در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد. هدف اصلی این جنگنده مبارزه با بمب افکن های متوسط ​​و کم سرعت ایالات متحده بود و بیش از 20 نیروی هوایی جهان از آن استفاده می کردند.

میگ 17 یک جنگنده با سرعتی نزدیک به 0.9 ماخ است. این هواپیما با دو آویز زیر بال، قادر به حمل رایگان بمب، راکت، پادگان و موشک های هوا به هوای اولیه شوروی است. نسخه های تولیدی این هواپیما در چین (G-5) و لهستان همچنان در برخی کشورها به عنوان هواپیمای آموزشی استفاده می شود. این جنگنده در جنگ ویتنام موفق بود و توانست در برابر هواپیماهای آمریکایی مانند F-105 و F-4 مشکل ساز شود. همچنین در بحران کانال سوئز و جنگ‌های اعراب و اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت، اما به دلیل تفاوت‌های فنی تأثیر محدودی بر جنگنده‌های آمریکایی داشت.

این جنگنده به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروی هوایی بسیاری از کشورها شناخته می شود و یکی از جنگنده های ثابت جنگنده های بلوک شرق از جمله کشورهای عربی، ویتنام، چین و اروپای شرقی بود.

در خاورمیانه، میگ 17 در جنگ ایران و عراق و همچنین بحران آروندل نقش داشت. در آفریقا از این جنگنده در کشورهای مختلف مانند نیجریه و چاد و در اروپا به عنوان جنگنده خط مقدم در کشورهای پیمان ورشو مانند آلمان شرقی و چکسلواکی استفاده می شد.

این جنگنده سال ها در خدمت نیروی هوایی سوریه بود اما مدت هاست که بازنشسته شده و به عنوان نماد نیروی هوایی در پایگاه ها یا گوشه و کنار پایگاه ها یافت می شود. این جنگنده پیش از این جزو دارایی های نیروی هوایی سوریه بود که به دست داعش افتاد. در جریان درگیری ها در سوریه، داعش سعی کرد برخی از میگ 17 ها را به صورت تبلیغاتی رنگ آمیزی کند و از آنها به عنوان نماد قدرت استفاده کند، اما نتوانست این جنگنده ها را به پرواز درآورد و حتی تلاش ناموفقی برای پرواز با جنگنده L-39 انجام داد با این جنگنده ها پرواز کن این جنگنده میگ 17 که ظاهراً توسط داعش رنگ آمیزی شده بود، در حین حمل و نقل یا درگیری و انفجار آسیب دیده و متلاشی شده است.

دانشجو: ارزش تاریخی رزمنده مذکور چقدر است؟

سرنوشت عجیب جنگنده میگ داعش در تهران/ گفتگو با کارشناس هوانوردی درباره اهمیت و بازسازی آن
دانیال بهمنش: میگ 17 به عنوان یادبود تاریخ هوانوردی و نماد مبارزه با تروریسم باید به درستی محافظت شود. بسیاری از کشورهای جهان هواپیماهای قدیمی خود را در موزه ها نگهداری می کنند و این می تواند یادآور تاریخ هوانوردی برای نسل های آینده باشد و به عنوان بخشی از تاریخ مبارزه با داعش شناخته می شود. این تنها جنگنده در جهان است که پرچم داعش بر روی آن است و این یادآور روزهایی است که داعش حکومت خود را در خاورمیانه تثبیت کرد و آشکارا یکی از اهداف تبلیغاتی داعش بود.

زندگی این رزمنده با پرواز در ارتش رسمی تا زمان قرار گرفتن در لیست تجهیزات گروهک تروریستی قابل توجه است.

همانطور که گفته شد این جنگنده ها امروزه دیگر در نبرد نیستند و یا به عنوان نماد نیروی هوایی در پایگاه ها و یا در موزه ها و گوشه و کنار پایگاه های هوایی به عنوان بخشی از یک جنگنده به نمایش گذاشته می شوند. ناوگان گروه نیروی هوایی آکروجت قبل از انقلاب که در موزه هستند.
سرنوشت عجیب جنگنده میگ داعش در تهران/ گفتگو با کارشناس هوانوردی درباره اهمیت و بازیابی آن
دانشجو: شرایط استاندارد برای نگهداری جنگنده های مشابه چیست؟ وضعیت فعلی انبارداری در ایران چه معایبی دارد؟
دانیال بهمنش: این جنگنده قبل از انتقال به ایران آسیب دیده و احتمالاً در نبردهای داعش با نیروهای مقاومت، ارتش سوریه یا نیروهای ائتلاف بوده و به همراه بقیه هدایا وارد کشور شده است. به دلیل اینکه چند قسمت شده بود توجه مردم را به خود جلب نکرد و به دلیل جدا شدن بال ها و قسمت پشت بدن فقط قسمت جلوی بدن و آسمان آن باز ماند. . برای عموم مردم که شبیه یک لوله آهنی سیاه بود و متاسفانه مردم و مسئولین تعمیر و نگهداری ارزش واقعی آن را درک نکردند و متأسفانه با گذشت زمان وضعیت آن بدتر شد.
نمونه هایی از این دست در شرایط استاندارد دنیا در موزه ها نگهداری می شود و این جنگنده یادآور روزهایی است که نیروهای مقاومت می جنگیدند تا آتش تروریست های داعش در منطقه شعله ور نشود و به ایران نرسد. لازم است تدابیری برای نگهداری صحیح آن اتخاذ شود.

وضعیت فعلی آن خوب نیست و در هوای آزاد زیر باد و باران و آفتاب نگهداری می شود و این وضعیت هر نوع فلزی را از بین می برد و هر نوع فلزی خراب می شود.

دانشجو: روند بازسازی موزه چگونه است؟ با توجه به اهمیت تاریخی رنگ نقاشی شده، آیا رنگ آمیزی مجدد اتفاق می افتد؟

دانیال بهمنش:این قابلیت بازسازی را دارد و اعضای بدن آن را می توان از دنیا تهیه کرد یا حتی دوباره طراحی و بازسازی کرد. در زمینه کابین و سایبان نیز می توان قطعات آسیب دیده را بازسازی کرد و حتی با شیشه تعویض کرد و به حداقل شرایط نگهداری موزه رساند و قطعات معیوب را با کیفیت بالا ساخت.

امیدوارم رنگ اصلی این هواپیما (آرم سیاه داعش) تا حد امکان باقی بماند، زیرا این رنگ ارزش تاریخی دارد، هرچند آسیب جدی دیده است. البته در صورت سکونت در مکانی با سقف استاندارد می توان تعمیر را به گونه ای انجام داد که تا حد امکان رنگ تاریخی قبلی باقی بماند.

دانشجو: در حال حاضر تعدادی از قطعات جنگنده از جمله موتور و جناح راست بر اثر حملات در زمان جنگ از بین رفته است، با این قطعات از دست رفته چه می توان کرد؟
دانیال بهمنش: این قطعات به راحتی از کشورهای استفاده کننده در دسترس هستند و می توان آنها را با فرآوری فلزات و یا حتی با استفاده از کامپوزیت طراحی کرد و امروزه صنایع هوایی ایران در وزارت دفاع به طور کامل اجساد تخریب شده جنگنده ها را ترمیم می کند و با وجود اینکه ناوگان فعلی در میدان است. از نظر تعمیر و نگهداری، وضعیت جنگنده ها و متخصصان ایرانی مساعد است و امکان بازیابی قطعات و بدنه آسیب دیده هواپیمای مذکور وجود دارد.

سرنوشت عجیب جنگنده میگ داعش در تهران/ گفتگو با کارشناس هوانوردی درباره اهمیت و بازسازی آن
امروزه وزارت دفاع و ارتش تاجیکستان تجربه خوبی در زمینه نگهداری و تولید جنگنده اندوخته است که در بخش های مختلف بدنه، موتور، تسلیحات، رادار و تسلیحات اجرا می شود و پتانسیل کامل برای این موارد وجود دارد. مبارزان . همچنین سایر سازمان های نظامی و غیرنظامی دستاوردهایی در زمینه بازیابی تجهیزات دارند.
علاوه بر ساختار رسمی ترمیم هواپیما، صنایع بازیافت نیز در کشور فعال است و محصولاتی مشابه نمونه های اصلی تولید می شود که قابلیت بازیابی آنها را دارد.

دانشجو: در مورد بازسازی آن به عنوان موزه چطور؟
دانیال بهمنش: این موضوع متغیر است و هم به نظر کارشناسان و هم به میزان سرمایه گذاری مؤسسه سرپرستی بستگی دارد، زیرا دقت و کیفیت بازسازی به نسبت مبلغ افزایش می یابد و نمی توان مبلغ واحدی برای آن تعیین کرد.

دانیال بهمنش در پایان این گفت و گو با اشاره به اهمیت تاریخ هوانوردی و تلاش یگان های فنی و خدماتی صنایع نظامی و هواپیمایی کشوری افزود:

امسال نیروی هوایی ایران 100 ساله شد تاریخچه هوانوردی نظامی و کشوری ایران از ارزش بالایی برخوردار است. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که فرودگاه و هواپیما در منطقه داشتیم و سابقه طولانی این هوانوردی با فراز و نشیب های مختلفی پشت سر گذاشته است و بدیهی است که علیرغم تمام کاستی ها تلاش های زیادی انجام شده است. حفظ هوانوردی کشور ساختار

از لحاظ تاریخی کشور دارای هواپیماهایی با ارزش جهانی و تاریخی مانند میگ 17 است و متاسفانه رها شده و شرایط نگهداری آنها نامساعد است و فرهنگ سازی مناسبی برای استاندارد آنها وجود ندارد. نگهداری امید است کارگروهی تشکیل شود تا هواپیماهای دارای ارزش تاریخی اعم از نظامی و غیرنظامی را در موزه ای استاندارد و زیبا حفظ کند. کسی که تاریخ را نداند محکوم به فناست و تاریخ محدود به تاریخ سیاسی نیست و تاریخ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و حتی هوانوردی ارزش بالایی دارد. امروزه در برخی از کشورهای جهان برخی از هواپیماهای تاریخی با وجود کهولت سن به تعداد محدود مشغول به کار هستند تا به عنوان نماد و نشانه ای از گذشته و نفوذ یک نیروی نظامی باقی بمانند و امیدوارم چنین شود. وقایع در ایران مشاهده خواهد شد و ارزش این ابزارها درک خواهد شد

نویسنده: سید نویدریزو موسوی

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری snn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *