ورودی کتاب‌های نوجوان شبیه عنوان‌بندی فیلم است

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی سارین ، باشگاه «شنا با شاخص های بصری در ارزیابی کتاب های کودک و نوجوان» عصر روز چهارشنبه 14 دی ماه 1403 با حضور عباس محمد الدینی برگزار شد. مدیر کل انتشارات «کانون»، کروش پارسانژاد، هنرمند و گرافیست، امیر نجفی، هنرمند و مدیر هنری انتشارات «مهرک» و جمعی از هنرمندان و ارزیابی کتابهای کودک و نوجوان در سالن سینما «کانن» تبدیل شد

عباس محمدالدینی مدیر کل کنترل نشریات کانون با بیان اینکه نیازمند هماهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم، گفت: امیدوارم جلسه امروز و هفته آینده نتایج خوبی در راستای همفکری به همراه داشته باشد.

نوجوانان سخت ترین گروه برای نویسندگان و هنرمندان هستند

همچنین کروش پارسانژاد هنرمند و گرافیست با اشاره به اینکه تصویر در کتاب های کودک و نوجوان گاهی با متن هم تراز و در برخی جاها اولویت دارد، گفت: تصویر، فرم و فیزیک کتاب. . نوعی بسته بندی است. چند بار مشاهده آثار و موضوعات علمی و دانشگاهی بر کیفیت این بسته تاثیر می گذارد.

پارسانژاد با بیان اینکه طراحان کتاب باید ذوق بصری داشته باشند، گفت: زمانی مدیر گرافیک مرکز بودم و دیدم آثار برخی از هنرمندان قوام لازم را ندارد. برخی از آنها متوجه اشتباه و ضعف کار خود شدند و آن را اصلاح کردند. برخی متوجه ضعف خود نشدند و به همین دلیل اقداماتی برای بهبود کار خود انجام ندادند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کتاب های کودک و نوجوان دارای تصویر هستند، گفت: هر چه سن کمتر باشد نیاز به دیدن تصویر بیشتر می شود. پروفسور فرشید موغلی، یکی از بنیانگذاران گرافیک در کانن، معتقد است که گروه جوانان نیازی به عکس های زیادی ندارد. به نظر من سخت ترین کار برای یک نویسنده، طراح و تصویرگر گروه نوجوانان است.

طراحان کتاب باید با فونت های مختلف فارسی آشنا باشند

این تصویرگر با بیان اینکه ساختار مغز به گونه ای است که ابتدا می بیند و سپس می خواند، گفت: جلد کتاب ویترین کتاب است و باید به گونه ای طراحی شود که بیننده جذب آن شده و آن را بخرد. کتاب . در گروه سنی بزرگسالان اینطور نیست زیرا آنها به دنبال کتابهایی با موضوع خاصی هستند. بچه ها با محتوای کتاب آشنایی ندارند و به همین دلیل جذابیت کتاب آرایی در وهله اول برای آنهاست.

پارسانژاد یادآور شد: رودی بادر، طراح گرافیک محیطی که یکی از فرودگاه های آلمان را نیز طراحی کرده است، گفت: تصویر و متن در طراحی گرافیک مدرن در سراسر جهان مترادف هستند. بر این اساس طراحان باید در یک دوره آموزشی و کارگاهی برای آشنایی با فونت های مختلف فارسی شرکت کنند. بسیاری از فونت های فارسی برای کامپیوتر مناسب نیستند.

وی با اشاره به اینکه منظور از سفیدی فضاهای خالی صفحات است، گفت: سفیدی در چهار طرف صفحه ظاهر می شود. کتاب باید از نظر قلم و سفیدخوانی مناسب سن مخاطب باشد. علاوه بر حروفی که طراحان برای عنوان کتاب استفاده می کنند، عناوین به صورت دست نویس هستند و حتی کاراکترها روی عنوان کتاب می نشینند.

این گرافیست ورود کتاب های نوجوان را به تیتراژ یک فیلم سینمایی تشبیه کرد و افزود: قطعا فیلم هایی با عناوین خاص دیدیم و ناخودآگاه احساس کردیم با فیلم خوبی روبرو هستیم. به طراحان و منتقدان کتاب پیشنهاد می‌کنم عناوین فیلم‌های Saul Bass را ببینند.

پارسانژاد تصریح کرد: در انتشار اگر زمان کافی باشد ابتدا باید طرح کتاب را در نظر گرفت و سپس هنرمند را انتخاب کرد. اکثر ناشران دولتی صفحات «بسم الله» دارند. مثلاً صفحه «بسم الله» کتاب «تیشنی لبان» طراحی شد. در جاهایی از این کتاب اشاراتی به اشعار حافظ به خط نستعلیک و اسامی عربی نیز در سومی نوشته شده است.

آثار طراحان ایرانی رنگ ایرانی و بین المللی دارد

وی با بیان اینکه امروز کتاب محصول همه تخصص هاست، گفت: اگر مثلاً از گذشته به شرط بندی در ایران نگاه کنیم، می بینیم که شاهنامه تنها اشعار فردوسی نیست، بلکه مجموعه ای از خوشنویسان و نقاشان است. و محصولی ارائه کرد. در حال حاضر ایران عاشق طراحان و هنرمندان ایرانی است که آثارشان رنگ ایرانی و رسانه بین المللی دارد.

پارسانژاد خاطرنشان کرد: رنگ‌های کتاب‌های خردسال به‌ویژه نوجوانان باید خالص‌تر و صفحات کتاب تنفس‌پذیرتر باشد. کتاب های این سن از نظر فرم نیز باید ترکیب مناسب تری داشته باشند. از نقطه نظر برش، کتاب های گلی برای جوانان و کودکان مناسب است.

این تصویرگر کتاب های فرشید موغلی، کتاب «مقدمه ای بر تصویرسازی برای کودکان و نوجوانان» نوشته محمدعلی بنی اسدی و کتاب «مقدمه ای بر تصویرگری کتاب های کودک و نوجوان» را به ارزیابان و طراحان کتاب حاضر در نشست توصیه کرد. ” برای خواندن. توسط نادر ابراهیمی به منظور کسب دانش و به صورت نظری به مقوله طراحی.

ما با فقر قلمی مواجه هستیم

بر اساس این گزارش، امیر نجفی طراح و گرافیست در این کارگاه با اشاره به اهمیت سلیقه گفت: گاهی اوقات انسان خوش سلیقه است و این از نوع لباس پوشیدن گرفته تا دکوراسیون منزل مشهود است. . بخش مهمی از طراحی کتاب به عهده هنرمند است. همانطور که بهبود بصری اتفاق می افتد، همه چیز به تدریج در جای خود قرار می گیرد.

نجفی با بیان اینکه فونت های بد بیشتر از فونت های خوب داریم، گفت: با فقر فونتی مواجه هستیم. استاد مامیز در یک برنامه تلویزیونی گفت: رسالت هنرمند ارتقای ذائقه بصری مردم است. زمانی که هنرمند به رسالت خود عمل نکند، شاهد فجایع بصری در شهر خواهیم بود».

تجسم مهمترین تمرین طراحی است

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم کتاب اصول و مبانی هنرهای زیبا است که اگر این اتفاق بیفتد حداقل استانداردهای کار شکل می گیرد. مرحله بعدی ظرافت های هنری و هنری طراح است که جلوه ها را افزایش می دهد. مسئله دیگر دید است. تجسم مهمترین تمرین طراحی است. طراحان یادگیری ما بصری هستند. طراحان کتاب باید کارهای خوب ببینند.

مدیر هنری انتشارات مهرک با خطاب به طراحان و ارزیابان کتاب خاطرنشان کرد: اصولی بیندیشید و مطالعه کنید، با فونت های خوب آشنا شوید، آثار خوب ببینید و وارد عرصه های بصری شوید. یک طراح باید شعر بخواند و تئاتر ببیند، زیرا همه اینها به تجسم او کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه پشت کتاب های خوب کودک و نوجوان درد و رنج زیادی نهفته است، گفت: دست نویس بودن و توجه به ظرافت های کار باعث طولانی شدن مراحل کتاب آرایی می شود. اگر ظرافت های هنری در پشت پایه یافت شود، کتاب مطلوب خواهد بود.

در پایان سمینار تعدادی از شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح و دو کتاب را بررسی و به ارزیابی آنها پرداختند.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری snn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *