پوستر جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد

تبلیغات بنری


به گزارش گروه فرهنگی سارین ، اعلام رویداد نمایشی «فجر» در جلسه شورای سیاسی جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره ریزائی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. ، اتابک نادری، رئیس اداره کل هنرهای نمایشی خیرالله تقیانی پور، دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان.

نادر رضایی در این نشست با اشاره به حضور چهره های شاخص تئاتر در شورای سیاست گذاری این جشنواره گفت: در زمانی آمدیم که جایی برای تغییر نبود و فکر کردیم در این فرصت ممکن است بتوانیم. بتواند تا حد امکان پیشرفت کند.

وی با تاکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم، افزود: این جشنواره برای هنرمندان و مردم است و مردم تصمیم می گیرند که چه می خواهند. هانری معاون فرهنگی تصریح کرد: سعی کردیم در مسیر تغییرات گام برداریم و بسیاری از پیشنهادهای خوب قابل اجراست.

رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این نشست خطاب به جامعه تئاتر تاکید کرد: آرزوی من این است که شما بیایید و تجربه خود را به نسل جوان بگویید و آنها را امیدوار کنید. که امروزه بیشتر مورد نیاز است. ما نمی خواستیم ویترینی به نام شورا داشته باشیم و در این مورد حضور شما و سایر هنرمندان موثر است.

وی در این نشست بر تشکیل «بحث و گفتگو پیرامون موضوعات اصلی خانواده تئاتر» در حاشیه این جشنواره تاکید کرد و گفت: باید به اصناف برای قدرت گرفتن و ساماندهی نظام صنفی و انجام فعالیت های اجرایی کمک کنیم. توسط صنف انجام شده است.

احیای انواع دیگر نمایش ها

در ادامه آتوبک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد و اظهار داشت: طرح احیای بخشی از تیپ های دیگر بود که ظاهری خاص و قدرت مانور بیشتری نسبت به اکثر انواع دارد. جشنواره های محله در دو سه سال اخیر این منطقه تقریباً از بین رفته است. انواع دیگر شامل آثاری است که نه خیابانی هستند و نه فضای باز. بلکه در جای دیگری اجرا می شود.

وی افزود: امسال این بخش به ریاست دکتر محمودرضا رحیمی با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. در این بخش اول طرح ها خوانده شد و از مدیران دعوت شد. ایده ها توضیح داده شد و سپس اصلاح شد. در قسمت بررسی پرونده ها 50 درصد افزایش پرونده ها را تجربه کردیم.

نودری یادآور شد: از بین 281 اثر با انتخاب 15 اثر، 5 درصد انتخاب می شود و 95 درصد انتخاب نمی شوند. حتی اگر هیئت منصفه تغییر کند، این 5 درصد تغییر نمی کند.

وی با اشاره به گسترش مراکز سوادآموزی و تئاتر و بخش خصوصی گفت: 1048 گروه در مناطق به جز تهران ثبت نام کرده ایم و سطح تولید افزایش یافته است.

ندیری افزود: اگر اثری را به جشنواره ای خارج از ایران بفرستیم می گوییم در جشنواره پذیرفته نشد اما رویکرد جشنواره داخلی متفاوت است که به فرهنگ تئاتر ما برمی گردد. سعی کردیم با گروه های معترض صحبت کنیم.

پوستر جشنواره تئاتر «فچر» افتتاح شد

از تندیس جشنواره رونمایی و نامگذاری می شود

خیرالله تقیانی پور دبیر چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز در این نشست اظهار داشت: با اجرای ترکی در جشنواره سی و سوم حضور داشتم و دلیل اصلی پذیرش دبیری جشنواره این بود که در این رویداد با من آشنا شد.

وی افزود: مدت ها جشنواره به خاطر جشن برگزار می شد و این یک ضرر بود. هنر، احترام و کیفیت آثار دغدغه من بود و می خواستم جشنواره سریعتر برگزار شود.

دبیر جشنواره تئاتر «فجر» تاکید کرد: بخشی از بودجه امسال را برای دستمزد هنرمندان اختصاص دادیم. در سال های گذشته این بودجه 40 میلیون بود که برای هر گروه بسیار زیاد بود. همچنین جوایز 35 میلیون تومانی بود که امسال به 100 میلیون تومان رسید.

تقیان پور با بیان اینکه 42 نمایش جشنواره تئاتر فجر برگزار شد و یادمان این جشنواره نامی ندارد، گفت: سعی کردیم با پروفسور بیضایی تماس بگیریم تا مجسمه را نام ببریم و عنوانی را انتخاب کنیم که مناسب فرهنگ ما باشد. با اعضای حوزه هنری هم صحبت کردیم. چند روز دیگر بنای تاریخی را افتتاح خواهیم کرد و این بنای تاریخی نامی خواهد داشت.

دبیر جشنواره تئاتر «فجر» با بیان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری شده است، گفت: امسال یک هتل 5 ستاره برای اسکان تیم های نمایشی پیدا کردیم و سعی کردیم از آن تجلیل کنیم. هنرمندان

تقیانی پور گفت: در بحث آثار کیفیت را در نظر گرفتیم و خوشبختانه نام آثار در جدول اجراها شامل هنرمندان و پیشکسوتان جوانی است که در عرصه تئاتر حضور دارند. خوشحالم که خادم تئاتر هستم، امیدوارم عید درخوری برگزار شود.

اساس یک پوستر خوب در درجه اول بر اساس دستور زبان ابزارهای گرافیکی است

مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره در بخشی دیگر از این نشست گفت: طراحی پوستر جشنواره ویژگی هایی دارد که با طراحی پوستر تئاتر یا جنبی تفاوت زیادی دارد. از طرفی در طراحی پوستر نمایش، طراح باید با خودش به نتیجه برسد و ایده نهایی خودش را راضی کند. سپس نتایج کشمکش های ذهنی خود را با مشتری (کارگردان) خلاصه کرده و در نهایت بازخورد او را در رابطه با مخاطب در نظر بگیرید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با مشتری و نظر مخاطب پیچیده تر می شود. زیرا از یک سو باید ملاحظات مختلف مدیریتی را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر جذابیت زیبایی شناسی پوستر را برای بیننده حفظ کند. در کاهش این تضاد، میزان اعتماد و اطمینان به کار هنری توسط مدیران فرهنگی نقش مهمی در هنرمند دارد.

دوای تاکید کرد: اساس یک پوستر خوب در درجه اول بر اساس گرامر ابزارهای گرافیکی است. این شرط لازم بیان هنری است. مثل کارگردانی که برای بیان نمایش نیاز به دانستن دستور زبان و الفبای نمایش دارد. بدون دانستن این دستور زبان و حتی نقض آگاهانه آن، کار خلاقانه و صحیح در رسانه های هنری اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: بسیاری از تبلیغاتی که در شهر می بینیم، صرف نظر از الفبای رسانه ای، فقط می خواهند حرف بزنند و این ارتباط را سخت می کند. مثل این است که در یک کشور خارجی بدون تسلط بر گرامر و واژگان زبان سعی در برقراری ارتباط داشته باشیم و این موضوع به دلیل تسلط کامل بر آن زبان همچنان دشوار و گاه نامفهوم باقی می ماند. سعی کردم پوستر جشنواره در وهله اول گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب تاثیرگذار و جذاب باشد. امیدوارم اتفاق افتاده باشد.

مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر «فجر» با اشاره به آرم این جشنواره خاطرنشان کرد: آرم های استفاده شده برای جشنواره فجر در طول این سال ها بیشتر به صورت رایانه ای و بسیار دستی انتخاب می شد. معمولاً میزان حساسیتی که طراح و کارفرما به عنصر بصری پوستر وارد می کردند، در المان های نوشتاری وجود نداشت.

وی ادامه داد: در سال 40 تصمیم گرفتم روی طراحی تابلوی مکتوب این رویداد به صورت دستی و تلفیق آن با روش های کامپیوتری تمرکز کنم. از این رو به همراه دوست عزیزم احمد زیرک که از خوشنویسان انجمن خوشنویسان ایران است شروع به نوشتن در این نشان کردم. شاید بیش از 100 اتود مختلف خوشنویسی شده و سپس برای دستیابی به نت های حاضر طراحی شده است. قسمت هایی از آن بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر جابجا شد تا اینکه در نهایت به این نماد رسیدیم. این خط برای چهارمین بار است که برای این جشن استفاده می شود و به میراث معنوی ایام مختلف دهه فجر تبدیل شده است.

سعید نجفیان همچنین با بیان اینکه جشنواره قدرتمندی داریم، گزارشی از شرکت کنندگان و اقدامات پیش بینی شده برای این جشن ارائه کرد.

ضرورت ایجاد مرکز ملی تئاتر

اکبری زنجانپور در جلسه شورای سیاسی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به تلاش شورای سیاسی برای ارتقای کیفی آثار در این جشنواره گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها آمده اند. . “. وی افزود: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و برای ارتقای سطح کیفی به هنرمندان بها دهیم. این پیشکسوت ابراز امیدواری کرد در این دوره از جشنواره آثار خوبی اجرا شود.

بهزودی فراهونی همچنین بیان کرد: ما مرکز تئاتر ملی نداریم و هیچکس به حرف ما توجهی نمی کند. این سیستم یکی از الزامات کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و در کنار هر مرکز یک دانشکده بسازد. فارغ التحصیلان می توانند تئاتر را رواج دهند. ما از تزکیه به دنیا آمده ایم. تئاتر این کشور بهترین شهرها را داشت. ما باید یک مرکز ملی تئاتر در مناطق داشته باشیم.

صدرالدین زاهد همچنین خاطرنشان کرد: هنرمند رهبر جامعه است و با مسئولیت خود تصمیم می گیرد از کدام خط قرمز عبور کند. جامعه ما تغییر کرده است، اما هنرمند و تئاتر ما تغییر نکرده است. می بینم بچه های تئاتر چقدر زحمت می کشند. اگر شرایط را فراهم نکنیم هیچ اتفاقی برای تئاتر ما نمی افتد.

جشنواره باید نماد باز بودن فرهنگی باشد

حسین سلیمی نیز گفت: تجلی اندیشه در جامعه و تئاتر است; هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایرانی آغاز می شود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است. وی افزود: امروز پس از گذشت 3 سال از فشارهای فرهنگی و اجتماعی، جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.

عضو سیاسی جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: جشنواره به تقویت تولید تئاتر در کشور کمک می کند. نمونه ای از رنسانس تئاتر را باید در جشنواره دید. ارائه حضور معلمان و گفتگو بین متخصصان برجسته ایران و جهان. امیدوارم چهره های مطرح حضور پیدا کنند. این به شرایطی کمک می کند که ایران در تلاش است تا گفت و گو با جهان را باز کند.

افشین هاشمی همچنین به تفاوت اجرای آثار و داوری آثار در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: در بررسی آثار شهرستان سه داور به یک سالن رفتند و فیلم های متقاضیان را با دقت تماشا کردند. و کارگردان نیز با آنها تماس گرفت.

شهروم گیلوبدی نیز با بیان اینکه در جشنواره چهل و سوم باید فضای متفاوتی دیده شود، اظهار داشت: این امر جامعه و هنرمندان را امیدوار می کند و نشان می دهد که تغییرات عملی در حال رخ دادن است.

وی همچنین پیشنهاداتی برای ارائه آثار جشنواره در مناطق و تقدیر از گروه های استانی حاضر در مناطق خود ارائه کرد. چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم ۱۳ بهمن ماه ۱۳۰۳ برگزار می شود.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری snn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *