احمد آقایی در برنامه میز اقتصاد درباره شرایط واردات خودروهای فرسوده گفت: بر اساس کنترل های انجام شده برای واردات خودروهای فرسوده، هر فردی می تواند خودرو وارد کند و داشتن کارت کار الزامی نیست بلکه هر فردی که دارای ملیت باشد. کد می تواند آمار را در گمرک ثبت کند و در مورد واردات خودروی دست دوم تاییدیه گمرکی دریافت کند.
معاون حمل و نقل وزارت حراست گفت: فرآیند واردات خودروی فرسوده توسط افراد به این صورت است که فرد خودروی فرسوده را وارد گمرک کند و سپس با پرداخت حقوق گمرکی و هزینه واردات خودرو خود را ترخیص کند.
وی بیان کرد: بر اساس سامانه واردات خودروهای فرسوده، عموم مردم می توانند خودروی فرسوده را برای مصارف شخصی با کد ملی مشخص شده در گمرک وارد کنند.
واردات خودروهای فرسوده با کد ملی
آقایی گفت: به نظر می رسد هر فرد با کد ملی فقط می تواند یک خودرو وارد کند اما هنوز اطلاعیه دقیقی ارائه نشده است. اما در ابتدای کار و با توجه به شرایط تامین ارز، هر فرد مجاز به واردات یک خودرو می باشد.
وی افزود: سن خودروهای فرسوده وارداتی باید بین سه تا پنج سال باشد و در دسترس بودن مشخصات روز اروپایی و بین المللی یکی از شرایط واردات خودروهای فرسوده است و حجم موتور این خودروها باید کمتر از 2500 سانتی متر مکعب باشد. .
آقایی گفت: واردکنندگان می توانند از کشورهای مختلف از جمله ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا خودرو وارد کنند اما به نظر می رسد محدودیت هایی برای واردات خودرو از آمریکا وجود دارد.
ارز واردات خودروهای فرسوده باید منشا خارجی داشته باشد
وی درباره تامین ارز برای واردات خودروهای فرسوده گفت: ارز واردات این خودروها باید منشا خارجی داشته باشد در واقع در آیین نامه آمده است که ارز واردات خودروهای فرسوده بر اساس ضوابط بانک مرکزی باشد. ارزی که از صادرات کالا و خدمات یا ارز حاصل از سرمایه گذاری خارجی و کلیه ارزهای منشأ خارجی مطابق با تایید بانک مرکزی حاصل می شود.
وی در پاسخ به سوالی: آیا فرد می تواند با ارزی که در داخل کشور دارد واردات داشته باشد، گفت: این فرد باید بتواند ارز را طبق قوانین بانک مرکزی از کشور خارج کند و سپس با آن وارد کند؟
آقایی گفت: کلیه شرایط خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده نیز در آیین نامه گنجانده شده است.
شرایط خدمات پس از فروش خودروهای دست دوم
وی بیان کرد: در کنترل های واردات خودروهای جدید، شرکت های واردکننده ای که دارای صلاحیت های مورد تایید وزارت حراست هستند، باید دفتر خدمات پس از فروش وابسته به وزارت حراست را بررسی و نسبت به ارائه خدمات پس از فروش تعهد کنند.
آقایی با بیان اینکه در رابطه با واردات خودروهای فرسوده با سه مقوله سروکار داریم، تصریح کرد: دسته اول شرکت های واردکننده ای هستند که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت حراست هستند و می توانند خودروهای فرسوده را به شرط ارائه پس از فروش وارد کنند. سرویس. گارانتی خدمات فروش.
وی افزود: دسته دوم واردات خودروهای فرسوده توسط شرکت های حمل و نقل با هدف تامین خودرو برای حمل و نقل عمومی در مناطق شهری و برون شهری است که می توانند با ارائه خدمات پس از فروش خودرو را نیز وارد کنند، البته از آنجایی که واردات اینها خودرو در حمل و نقل عمومی استفاده می شود، بنابراین شماره پلاک این خودروها به مدت ده سال قابل تغییر به پلاک شخصی است.
این مقام مسئول در وزارت حریم خصوصی با اشاره به واردات خودروهای فرسوده توسط اشخاص حقیقی، تصریح کرد: وزارت حریم خصوصی به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان، فهرستی از نام های تجاری خودروهایی را که در حال حاضر دارای خدمات پس از فروش هستند، ارائه می کند. کشوری که واردکنندگان واقعی از بین این خودروها وارد کنند، در غیر این صورت باید واردکننده خودرو به غیر از خودروهای پیشنهادی، متعهد به ارائه خدمات پس از فروش باشد.
sadonline به نقل از سارین