به گزارش گروه اقتصادی سارین ، بر اساس قانون مصوب شورای اسلامی ایران برای تعیین مالیات خانه های خالی، سامانه ای به نام سامانه املاک و مسکن این کشور برای اطلاع رسانی املاک راه اندازی شده است. یا مکانی که سیستم در آن قرار دارد، آن آدرس را ثبت کنید. سامانه ثبت اسناد و املاک با آدرس اینترنتی amlak.mrud.ir قابل استفاده برای عموم بوده و در حال حاضر برای ثبت اطلاعات املاک و مستغلات تمامی سرپرستان خانوار استفاده می شود.
سامانه املاک و مسکن سامانه ای جامع و ملی است که هدف آن جمع آوری و ثبت اطلاعات مربوط به املاک در سراسر کشور است، اما از تاریخ 9 دی ماه 1403 در صورتی که اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده باشید، بانک ها برای شما ارسال می کنند. کتاب چک صادر نمی کنند.
رابطه املاک و سامانه مسکن و درخواست صدور دسته چک
صدور چک در سامانه صیاد از روز یکشنبه 9 دی ماه 1403 منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و مسکن است. این اقدام در اجرای قانون مالیات های مالیات های مستقیم و ماده 169 آن انجام می شود که بر اساس آن افراد باید محل سکونت خود را در سامانه ملی املاک و مسکن ثبت کنند که در غیر این صورت از برخی خدمات بانکی محروم می شوند. محروم شود.
آخرین تغییر قوانین صدور دسته چک در سال 1403 بوده است
از 9 دی ماه 1403 صدور چک در بانک های کشور، ثبت اطلاعات در سامانه املاک و مسکن. پیش از این چک بر اساس سابقه بانکی مشتری، نبود چک برگشتی و ضوابط تایید سایر بانک ها صادر می شد، اما اکنون علاوه بر این، کدپستی و کد ملی متقاضی با اطلاعات ثبت شده در املاک ملی تطبیق داده می شود. و سیستم مسکن نیز مورد نیاز است
در صورتی که اطلاعات محل سکونت شما در سامانه املاک و مسکن ثبت نشده باشد یا با اطلاعات موجود در بانک مطابقت نداشته باشد، امکان صدور دسته چک وجود ندارد.
صدور دسته چک در بانک ها معمولا با سابقه اعتباری خوب در سیستم بانکی انجام می شود. بانک ها با بررسی سابقه اعتباری و تعهدات مشتری، از جمله بازپرداخت وام و مهلت، وضعیت اعتباری مشتری را ارزیابی می کنند. داشتن بدهی معوق یا سررسید می تواند مانع از صدور دسته چک شود.
بدون حساب جاری (قرض الحسنه جاری) امکان دریافت چک وجود ندارد و با حساب کوتاه مدت یا پس انداز نمی توانید از بانک درخواست چک کنید. دسته چک به حساب های جاری اختصاص می یابد که امکان برداشت و واریز مکرر و صدور چک را فراهم می کند.
ثبت نام در سامانه صیاد
ثبت نام و احراز هویت در سامانه صیاد شرط بعدی صدور دسته چک است. سامانه صیاد به منظور تجمیع اطلاعات چک و جلوگیری از جعل و سوء استفاده راه اندازی شد. ثبت اطلاعات چک در این سامانه توسط صادرکننده و گیرنده به شفافیت تراکنش ها کمک می کند.
راهنمای ورود به سامانه ملی املاک و مسکن
افرادی که قصد ثبت سکونت در سامانه املاک و مسکن را دارند ابتدا به سامانه amlak.mrud.ir وارد شده و سپس با وارد کردن شماره تلفن همراه خود وارد سامانه شوند. در عین حال امکان ثبت اطلاعات ملک و سکونت تمامی سرپرستان خانوار از این سامانه وجود دارد. در صورتی که داوطلبان قصد ورود به سامانه amlak.mrud.ir را دارند می توانند طبق مراحل زیر اقدام کنند.
1- ابتدا وارد amlak.mrud.ir شده و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
2- در مرحله بعد کافی است شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا وارد سامانه شوید. داوطلبان دقت کنند که شماره تلفن همراه آنها باشد. سپس پس از وارد کردن کد امنیتی، روی گزینه ورود کلیک کنید.
3- در مرحله بعد از متقاضیان خواسته می شود تا کد ملی خود را جهت احراز هویت وارد کنند. پس از وارد کردن کد ملی، انتخاب را ادامه دهید.
4- حال در مرحله بعد یک کد احراز هویت به شماره تلفن همراه وارد شده ارسال می شود که باید در قسمت مشخص شده وارد شده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.
5- اکنون مراحل ثبت نام داوطلبان در سامانه املاک و مسکن کشور به پایان رسیده و رمز عبوری به شما نمایش داده می شود که در صورت نیاز می توانید آن را یادداشت کرده و از آن استفاده کنید.
5- اکنون مراحل ثبت نام داوطلبان در سامانه املاک و مسکن کشور به پایان رسیده و رمز عبوری به شما نمایش داده می شود که در صورت نیاز می توانید آن را یادداشت کرده و از آن استفاده کنید.
ثبت املاک در سامانه املاک و مسکن
1- پس از ثبت نام در سایت ثبت املاک و انجام مراحل تایید، باید اطلاعات شخصی خود را در سامانه وارد کنند.
2- متقاضیان پس از ثبت اطلاعات شخصی و تایید آنها توسط سامانه بر روی گزینه “ثبت محل سکونت جدید” کلیک کنند.
3- در صورتی که داوطلبان محل سکونت خود را دارند بر روی گزینه اول و در صورتی که در اقامتگاه اجاره ای زندگی می کنند بر روی گزینه دوم کلیک نمایید.
4- در مرحله بعد داوطلبان باید کد پستی و کد امنیتی محل سکونت خود را در سامانه ثبت و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنند.
5- در صورت صحیح بودن نمایه وارد شده می توانند مراحل بعدی ثبت اطلاعات ملک را انجام دهند. هنگام وارد کردن تمامی اطلاعات به سیستم باید دقت شود تا مشکلی پیش نیاید.