ضرر رقبا از بازگشت نفت لیبی به بازار اروپا

تبلیغات بنری


به گزارش گروه اقتصادی سارین، شرکت ملی نفت لیبی پس از انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی لیبی، از سرگیری تولید نفت در سوم اکتبر خبر داد. در 13 اکتبر تولید لیبی به حدود 1.3 میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به سطح قبل از بحران سیاسی است.

تحلیلگران و بازرگانان گفتند که افزایش تولید لیبی همزمان با اصلاحات در پالایشگاه های اروپایی است. بسیاری از پالایشگاه ها در مدیترانه و شمال غربی اروپا به طور جزئی یا کامل بسته شده اند. این وضعیت باعث تضعیف قیمت گریدهای رقیب نفت شد.

بر اساس داده‌های مالی LSEG، قیمت نفت سبک آذربایجان در مقایسه با نفت برنت به یک دلار و 55 سنت کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت از آوریل تاکنون است.

سوفیا پریپلودناجا، تحلیلگر شرکت مشاوره FGE Energy، گفت که گسترش قیمت گریدهای نفتی مهم در مدیترانه مانند CPC Blend، Saharan، و SC Cedar لیبریا در 11 ماه اول اکتبر کاهش یافته است. عرضه از میدان کاشاگان که تعمیرات آن در 10 نوامبر به پایان می رسد، فشار نزولی بر قیمت گریدهای نفتی در دریای مدیترانه را افزایش می دهد.

یکی از تجار گفت: قیمت نفت غرب آفریقا که جایگزین نفت لیبی می شود نیز کاهش یافت. بر اساس داده های LSEG، نفت خام Bonny Light نیجریه هفته گذشته به یک دلار در هر بشکه بالاتر از نفت خام برنت بسته شد که پایین ترین سطح از دسامبر 2023 است.

بحران بانک مرکزی لیبی از اواخر ماه اوت گذشته آغاز شد و به بسته شدن بسیاری از میادین نفتی و بنادر منجر شد. بر اساس داده های کپلر، صادرات نفت لیبی در ماه سپتامبر به حدود 550 هزار بشکه در روز کاهش یافت که پایین ترین سطح در چهار سال و نیم گذشته و میانگین ماه های جولای و آگوست است. صادرات اکتبر تاکنون به بیش از 600000 بشکه در روز بهبود یافته است و انتظار می رود رشد بیشتری داشته باشد.

با فرض اینکه قطع عرضه لیبی برای مدت طولانی ادامه یابد، پالایشگاه ها تمهیدات لازم را برای تامین از منابع جایگزین انجام دادند.

یک تاجر گفت که پالایشگاه ها در اروپا به خرید محموله های نفت لیبی ادامه خواهند داد اما در موقعیت خوبی برای درخواست تخفیف های عمیق هستند.

به گزارش رویترز، ایتالیا بزرگترین خریدار نفت لیبی است و در سال 2023 یک سوم صادرات اوپک را دریافت خواهد کرد و پس از آن اسپانیا، فرانسه، آمریکا و یونان قرار دارند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *